Facebook on markkinoijien suosima sosiaalinen media, eikä pelkästään sen suuren käyttäjämäärän vuoksi, vaan myös sen tietomäärän vuoksi, joka sallii markkinointiponnistusten todenmukaisen analysoimisen. Mitä tietoja Facebookissa kannattaa seurata, ja mitkä Facebook-mittarit kannattaisi ottaa käyttöön? Artikkelista saat vinkit Facebook-datan tulkitsemiseen.
Facebookin uusi sivukokemus – tuttua analytiikkaa
Facebookin uusi sivukokemus on tullut monille käyttöön, ja se tarjoaa edelleen verkkosivujen analytiikan tavoin toimiva työkaluja, jonka avulla käyttäjä voi seurata muun muassa yrityssivun katselukertoja, yksittäisiä kävijöitä, seuraajatilastoja, julkaisuja, videostatistiikkaa, kuvien katselukertoja ja niin edelleen.
Ominaisuudet, kuten viikoittaiset yhteenvedot ja kilpailijoiden tiedot, tekevät Facebookin datasta sen verran tehokasta, että jokaisen markkinoijan kannattaa niitä hyödyntää. Kun opit tulkitsemaan Facebookin tarjoamaa analytiikkaa, saat runsaasti tietoa, joka auttaa sinua ymmärtämään enemmän Facebook-sivusi sekä seuraajien suhdetta.
Käytettävissäsi on monenlaisia eri tietoja, kuten:
- tykkäykset
- sitoutuminen
- kattavuus ja
- demografiset tiedot
Yllä olevat mittarit auttavat sinua ymmärtämään, kuinka sisältösi resonoi yleisön kanssa, ja kuinka sivusi kasvaa. Jatkuva seuranta mahdollistaa Facebook-strategian toimivuuden tiedostamisen sekä kehittämisen.
Mistä seurantatiedot löytyvät?
Facebookin ammattilaistyökalut tarjoavat käyttöösi hyvän määrän dataa markkinoinnin onnistumisen seuraamiseksi.
Kun olet yrityssivullasi, löydät etusivuikonin alta ammattilaistyökalut -valikon, jonka voit klikata auki. Valikon alta löydät seuraavaksi linkin nimeltä Ammattilaisen hallintapaneeli, jota klikkaamalla saat eteesi yleiskatsauksen, ja voit vaihtaa sen joko 7 tai 28 päivää kattavaksi, tai tarpeidesi mukaiseksi.
Hallintapaneelista voit siis seurata seuraajien käyttäytymistä ja sivustosi suorituskykyä Facebook-yrityssivullasi. Ammattilaisten hallintapaneelin alta löydät alustan työkalut -otsikon alta Meta Business Suiten, jonka avulla sukellat vielä syvemmälle analytiikan maailmaan.
Sen lisäksi, että alusta tarjoaa avainmittareita, kuten sivujen katselukerrat ja maksullisten sekä orgaanisten julkaisujen tavoittavuuden, se suosittelee yrityksellesi myös kilpailijoiden sivuja katsottavaksi ja seurattavaksi.
Yleiskatsaus näyttää tärkeimmät tiedot sivustasi
Facebookin Yleiskatsaus-välilehti näyttää sinulle tärkeimmät sivusi tiedot (sivun yhteenvedon).
Sivun yhteenvedosta näet sivusi keskeiset tiedot viimeisten 28 päivän ajalta, kuten
- sivun julkaisujen kattavuuden
- sitoutumiset julkaisuun sekä
- uusien seuraajien määrän
Tämä osio sopii hyvin nopean arvion saamiseksi Facebook-sivusi tehokkuudesta.
Kävijätiedot kertovat yleisösi profiilin
Meta Business Suiten kautta näet yleisösi profiilin, joten voit muokata äänensävyäsi, julkaisujasi ja mukauttaa sisältöä ylipäänsä seuraajien kiinnostuksenkohteita ajatellen.
Voit tehdä tämän tutkimalla seuraajien demografisia tietoja, kuten sukupuolta, sijaintia (maa tai kaupunki) ja koulutusta.
Kun tunnet yleisösi ja heidän mieltymykset, voit luoda täydellisen Facebook-strategian kävijöiden houkuttelemiseen ja samaistuttavan sisällön luomiseen.
Kilpailijaseuranta – löydä kilpailijasi
Facebookin kävijätietojen alta löydät myös Vertailu-otsikon. Saat muun muassa sen alle lisättyä yrityksiä, joihin haluat vertailla oman sisältömarkkinointisi onnistumista. Kilpailijoiden seuraaminen kannattaa muutenkin olla osa strategiaasi, seuraatpa heitä sitten Facebookissa, Googlessa tai muulla tavoin.
Bongaa omasi kaltaiset yritykset
Google on hyvä paikka aloittaa potentiaalisten kilpailijoiden tunnistaminen. Käytä Googlea hakeaksesi keskeisiä lauseita, jotka liittyvät toimintaasi. Jos yrityksesi ei ole paikallinen, voit käyttää alaasi parhaiten kuvaavia hakusanoja.
Tutki, ketä yleisösi seuraa. Tutustu muihin brändeihin, joita yleisösi seuraa sosiaalisessa mediassa, ja tunnista oman yrityksesi kaltaiset toimijat. Analysoimalla
- mitä he tekevät?
- missä sosiaalisen median kanavissa he toimivat?
- millä seuraajamäärällä?
- mitä he julkaisevat?
- kuinka usein he julkaisevat?
pääset paremmin sisään siitä, mistä voit ottaa mallia, ja missä asioissa pystyt parhaiten kilpailemaan heidän kanssaan.
Tärkeimmät Facebook-mittarit
Facebook-tykkäykset osoittavat, että ihmisillä on jonkinlainen perusyhteys julkaisemaasi sisältöön. Tykkäysten määrä ei kuitenkaan kerro tarpeeksi markkinoijalle, joka haluaa todella analysoida, minkälaisella sisällöllä erotutaan joukosta ja saadaan kohderyhmä sitoutumaan.
Listasimme alle muutamia Facebook-mittareita, jotka auttavat sivusi Facebook-strategian kehittämisessä.
Jotkut pitäytyvät Facebookin omassa analytiikassa, toiset taas hyödyntävät analytiikassa ja markkinoinnissa sosiaalisen median markkinointityökaluja, kuten Hootsuite, SocialPilot ja Sendible.
Sitoutumiset julkaisuun
Julkaisujen sitoutumisaste antaa keskiarvon niiden ihmisten määrälle, jotka ovat olleet vuorovaikutuksessa julkaisusi kanssa tavalla tai toisella eli tykänneet, jakaneet tai kommentoineet sitä. Mitä parempi sitoutuminen (engagement) sisältöösi, sitä matalampi kynnys tuotteiden tai palveluiden ostotapahtumaan.
Kiinnostavan Facebook-sivun luominen ei tarkoita vain sivuston fyysistä luomista, vaan käyttäjien johdonmukainen sitouttaminen onkin taito, joka vaatii ennen kaikkea analytiikan seurantaa. On opittava omasta kohderyhmästä, minkälainen julkaisu toimii, mitä halutaan, milloin ja missä formaatissa.
Miten sitoutumisprosentti lasketaan?
Seuraajien keskimääräinen sitoutumisprosentti julkaisuja kohden lasketaan yhteenlaskemalla vuorovaikutusten, kommenttien ja jakojen määrä, ja jaetaan se julkaisujen määrällä. Jaa sen jälkeen saatu luku seuraajien määrällä, ja kerro 100:lla.
Laskemalla keskimääräisen sitoutumisasteen suljet pois poikkeamat.
Julkaisun kattavuus
Kattavuus (reach) tarkoittaa julkaisun nähneiden ja/tai niiden kanssa vuorovaikutuksessa olevien ihmisten määrää, ja se sisältää myös negatiiviset vuorovaikutukset, kuten viestien piilottamisen tai loukkaavan sisällön ilmoittamisen.
Näyttökerrat
Facebookin näyttökerrat (impressions) kertoo, kuinka monta kertaa mainoksesi tai sisältösi on katsottu käyttäjän toimesta.
Kuten kattavuus (reach), myös Facebookin näyttökerrat on jaettu kahteen pääluokkaan:
Maksuton (orgaaninen)
Facebook-mittari, joka näyttää, kuinka monta kertaa viestisi on näytetty ihmisten uutissyötteessä ilmaiseksi.
Maksettu
Facebook-mittari, joka laskee kuinka monta kertaa ihmiset törmäsivät sisältöösi surffatessaan sosiaalisessa mediassa, kun olet maksanut julkaisun näyttämisestä kohderyhmällesi.
Seuraajien määrä
Seuraajien määrän kasvu ei ole itseisarvo, mutta se on yksi tapa kasvattaa sitoutuneiden käyttäjien ryhmää. Seuraajien määrän kasvaessa, sinulla on potentiaalinen mahdollisuus saada enemmän ihmisiä pitämään sisällöstäsi, ja olemaan vuorovaikutuksessa yrityksesi kanssa.
On tärkeää mitata kuinka monta uutta seuraajaa saat, mutta myös tietää kuinka monta seuraajaa olet menettänyt tietyn ajanjakson aikana. Seuraajien laatu kuitenkin korvaa aina määrän.
CTR eli Click-Through Rate
CTR on niiden ihmisten prosenttiosuus, jotka todella klikkasivat mainostasi nähtyään sen.
Voit laskea CTR:n jakamalla Facebook-mainoksesi linkin klikkauksen määrän mainoksen näyttökertojen määrällä (x 100 % saadaksesi prosenttiosuuden).
Tämän Facebook-mittari tarkasteleminen on hyvä tapa todeta, kuinka hyvin mainoksesi toimii, koska se kertoo kuinka moni käyttäjä oli tarpeeksi kiinnostunut mainoksestasi klikatakseen sitä.
CPC eli Cost per Click
Kun markkinointikampanja on laitettu tulille ja päätetty, on yksi mielenkiintoisimmista asioista se, kuinka paljon konversion saaminen maksoi? Saat tiedon kokoamalla kaikki sosiaalisen median kampanjan kustannukset, ja jakamalla ne klikkien määrällä.
Klikkikohtainen hinta (tunnetaan myös nimellä CPC) on tärkeä mittari, jota sinun kannattaa pitää silmällä, kun teet maksullista Facebook-mainontaa.
Tavoitteet määrittävät mittarit
Olethan määrittänyt markkinointisi tavoitteet, ennen kuin määrität mittarit? Selkeät tavoitteet auttavat kirkastamaan sen, mitä markkinoinnilla todella halutaan saavuttaa.
- Lisätä brändin tunnettuutta.
- Kasvattaa verkkokaupan myyntiä.
- Tuottaa uusia liidejä.
- Jälkimarkkinointi nykyisille asiakkaille.
Luo Facebook-markkinoinnillesi tavoitteet, jotka ovat suoraan yhteydessä yrityksesi tavoitteisiin, jotta myös Facebook on mahdollisimman hyvin hyödynnetty kanava markkinointipaletissasi.
Kun tavoitteet ovat tiedossa, voit määrittää jokaiselle tavoitteelle ne sopivimmat Facebook-mittarit.
Tutustu seuraavaksi Sosiaalisen median kanaviin >>
Artikkelin on julkaissut kotimainen Domain247-hostingpalvelu, josta löydät sopivan webhotellin itsellesi olet sitten harrastaja, bloggaaja tai yrittäjä. Palvelemme sinua 24/7. Kuulumme kotimaisen Moment Ventures -konsernin Yritys247-perheeseen, joka tarjoaa yrittäjien arkea helpottavia palveluita muun muassa rahoituksen ja perinnän parissa.