kotisivut yhdistykselle

Kotisivut yhdistykselle – lue sisältövinkit ja tilaa [toimitus 2 vkoa]

Yhdistyksen läsnäolo verkossa mahdollistaa jatkuvan esilläolon, joka on olennaista ajettujen asioiden edistämiseksi. Hyvä jäsensivusto on tärkeä alusta sekä muulle verkostolle että olemassa oleville jäsenille. Mikäli olet aikeissa hankkia kotisivut yhdistykselle, hyödynnä artikkelin sisältövinkit, ja tilaa nopea sekä edullinen verkkosivutoteutus. Saat valmiin sivuston yhdistyksellesi jo kahdessa viikossa. 

Hanki kotisivut yhdistykselle ja hyödynnä näkyvyys

Yhdistyksen kotisivut ovat tärkeässä osassa, olipa kyseessä:

  • jäsenhankinta
  • kumppanuudet
  • viestintä ja vuorovaikutus yhdistyksen sisällä
  • ulkoinen viestintä 

Yhdistysten yksi tärkeimmistä tavoitteista on verkostoituminen, jotta yhteisiä tavoitteita voidaan ajaa ja asioita pystytään jalkauttamaan sujuvasti.

Tavoita jäsenet ympäri maan

Koska yhdistyksen jäsenet voivat olla maantieteellisesti hajallaan, ovat kotisivut yhdistykselle olennainen työkalu muun muassa:

  • tulevien tilaisuuksien mainostamiseen
  • uusien jäsenten houkuttelemiseen
  • yleisen tiedon tarjoamiseen sekä 
  • vain jäsenille tarkoitetun sisällön ja materiaalin jakamiseen

Sivuston tulee kuitenkin olla teknisesti ajan tasalla, jotta käyttäjien on helppo kotisivuilla navigoida ja tutkia sivuston antia.

Mitä yhdistyksen kotisivujen tulisi sisältää? 

Yhdistyksen kotisivuilta tulisi selvitä nopeasti, mitä kyseisen yhdistyksen toiminta pitää sisällään ja mitä mahdollisia asioita yhdistys ajaa. Tuo sivustolla myös selkeästi esiin jäsenyyden tuomat edut. 

Tietoja yhdistyksen toiminnasta ja tavoitteista

Sen lisäksi, että kerrot kotisivuillasi, miksi yhdistyksesi on olemassa ylipäänsä ja millä tavoin se toimii, on verkkosivustolla hyvä olla tietoa yhdistyksesi arvoista, historiasta, johtoryhmästä ja henkilöstöstä.

Potentiaalisten yhdistysten jäsenten tulisi helposti saada kuva siitä, millaiseen toimintaan hän on sitoutumassa liittyessään jäseneksi.

Perustietojen lisäksi voit korostaa sivuilla myös seuraavia yhdistystoimintaan kuuluvia asioita, yhdistyksesi tavoitteista riippuen.

Kerro, kuinka jäseneksi voi liittyä

Iso osa sivuston vierailijoista saattaa olla kiinnostunut oppimaan yhdistyksesi toiminnasta ja ajatusmaailmasta. Sivuston on hyvä tehdä jäseneksi liittyminen helpoksi. Liity jäseneksi tai Jäsenyys -otsikko on kannattavaa tuoda jopa päänavigaatioon asti.

Mikäli tavoitteena on kerätä paljon uusia jäseniä, liittymisestä kertovaan osioon tulisi ohjata sujuvasti myös muilta sivuilta. 

Tulevat tapahtumat ja ajankohtaiset asiat

Monet yhdistykset järjestävät säännöllisesti erilaisia tapahtumia jäsenille. Olipa tapahtumat koulutuksellisia tai verkostoitumista varten, on niistä hyödyllistä kertoa. Ajankohtaiset asiat ja tapahtumat kertovat hyvin toiminnastasi myös niille potentiaalisille jäsenille, jotka vasta miettivät liittymistä.

Mikäli yhdistyksesi on aktiivinen sosiaalisessa mediassa, pidä huoli, että kävijät ohjataan myös seuraamaan sosiaalisen median tilejäsi.

Vain jäsenille tarkoitettu alue 

Yhdistykselläsi on mitä luultavimmin sisältöä ja materiaalia vain jäseniä varten. Heille on mahdollista perustaa myös oma, kirjautumisen takana oleva alue eli jäsenportaali. 

Jäsenportaalissa, johon käyttäjä voi erikseen kirjautua, käyttäjä voi hallinnoida jäsentietojaan, ladata materiaaleja, ja ilmoittautua vaikka koulutuksiin. Kun kaikki löytyy yhdeltä samalta sivustolta, on toiminta ja tiedon hakeminen jäsenille helpompaa.

Yhdistyksen kotisivut – huomioi nämä asiat suunnittelussa

Erilaisten käyttäjien huomioiminen eli saavutettavuus ei ole tärkeää vain erinomaisen käyttökokemuksen takaamiseksi, vaan kyseessä on kansainvälinen ohjeistus, jota tulisi noudattaa.

Kun kotisivut täyttävät ohjeistuksen mukaiset tavoitteet, on se myös ihmisten käytettävissä, joilla on erilaisia ​​kuulo-, liike-, näkö- tai kognitiivisia haasteita. Saavutettavuus tulisikin nostaa prioriteeteissa korkealle jo kotisivun suunnitteluprosessissa.

Saavutettavuus liittyy sekä luoviin että teknisiin valintoihin, joiden avulla erilaiset ihmiset voivat käyttää verkkosivustoa. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että tekstin ja taustavärin välillä on riittävä kontrasti, sisältö on aseteltu loogisesti selailtavaksi sekä sivuston rakentamista tavalla, joka mahdollistaa tehokkaan navigoinnin näppäimistön avulla.

Saavutettavuus – TOP 5 vinkit 

  1. Varmista, että verkkosivustosi latautuu hyvin kaikilla laitteilla.
  2. Käytä kuvia ja sivuelementtejä, joissa on hyvä kontrasti.
  3. Sisällytä kuvatekstejä ja muista tekstitykset myös multimediaan.
  4. Lisää vaihtoehtoinen teksti kuviin, jotta ne ovat “luettavissa” näytönlukuohjelmilla.
  5. Käytä helposti luettavia fontteja ja fontin värejä.

Mobiiliystävälliset kotisivut yhdistykselle

Huomioitavaa on myös se, että yli puolet kaikesta verkkoliikenteestä tulee mobiililaitteista, joten on ensisijaisen tärkeää varmistaa, että yhdistyksesi verkkosivusto toimii pienemmillä näytöillä.

Ihannetapauksessa jokaisen sivun tulisi siirtyä sujuvasti muotoon, jossa käyttäjät voivat helposti navigoida läpi verkkosivuston, käyttivät he selaamiseen mitä laitetta tahansa.

Ulkoistaessasi sivuston toteutuksen ammattilaiselle, saat varmemmin käyttäjäystävällisen sivuston, jossa tekniset ja luovat ratkaisut on toteutettu hyvä käytettävyys edellä.

Yhdistyksen verkkosivuston rakentaminen – vinkit

Kun suunnittelet mielessäsi yhdistyksen sivuja, pidä yrityksesi ilme ajatuksissa. Mikäli verkkosivusi toteuttaa ulkopuolinen tekijä, ohjeista tekijä yrityksen ilmettä koskien.

Sama yhdistyksesi ilme tulisi näkyä niin verkkosivuilla kuin jokapäiväisessä toiminnassa ja markkinointimateriaaleissa.

Jotta voit hyödyntää ilmettä verkkosivuilla parhaalla mahdollisella tavalla, katso että avainelementit toistuvat samanlaisina:

  • värit
  • logot ja sloganit
  • kuvamaailma
  • fontit

Yhdistyksen eri materiaaleissa ja kanavissa toistuva ilme lisää tunnistettavuutta ja tuo yhdistyksesi toiminnan esiin ammattimaisempana. Johdonmukaisuus rakentaa luottamusta, mikä on avainasemassa esimerkiksi jäsenhankinnassa ja mahdollisten kumppanien kanssa toimiessa. 

Muista ohjata kotisivuilta sosiaalisen mediaan

Jos yhdistykselläsi on vahva läsnäolo sosiaalisessa mediassa, voit hyödyntää sosiaalisen median kanavia tuodaksesi lisää liikennettä verkkosivustollesi.

Muista lisätä profiilin lisäksi linkki verkkosivuille myös julkaisuihin aika ajoin, ja varsinkin mikäli verkkosivuilta löytyy julkaisua kohden lisätietoja. 

Lisää sosiaalisen median syöte verkkosivustosi etusivulle tai sisällytä linkit someprofiiliisi helposti näkyvään kohtaan verkkosivuillasi. Tämä saa verkkosivustojen vierailijat liikkumaan edestakaisin sosiaalisen median ja verkkosivustosi välillä, mikä tukee yhdistyksesi aktiivista tekemistä verkossa.

Kun potentiaalinen jäsen tietää, mitä teet, miksi teet ja minkälaisin jäseneduin, haluavat he oppia lisää yhdistyksestä, kulttuurista ja arvoistasi. Yksi parhaista alustoista vuorovaikutteiseen kommunikointiin tarjoaa sosiaalinen media.

Julkaise sosiaalisen median kanavissa tietoja yhdistyksen toiminnasta, henkilökunnasta tai kerro arvonnasta uusien jäsenien kesken. Riippumatta siitä, mitä alustaa käytät, varmista, että viestintä on johdonmukaista ja rehellistä.

Kannattaako kotisivut tehdä itse?

Verkkosivujen rakentamiseen tarjotaan nykyään hyvinkin intuitiivisia sisältöeditoreja, joten kotisivut voi rakentaa myös itse. 

Mikäli kuitenkin kannatat nopeaa prosessia, jossa kaikki verkkosivustojen rakentamiseen liittyvät standardit on huomioitu ja käytettävyys kunnossa, kannattaa kääntyä ammattilaisen puoleen.

WordPress-kotisivut yhdistykselle Annin Kotisivukoneelta

Annin Kotisivukoneen tilaus- ja toimitusprosessi on toteutettu ajatuksella, ja koostettu asiakkaalle helpoksi kokonaisuudeksi.

Kotisivujen tilausprosessi

  1. Valitse webhotelli Domain247:n webhotelleista. Suositeltavaa on aloittaa esimerkiksi WordPress-Starterilla.
  2. Valitse tarpeidesi mukaan yhdistykselle sopiva sivustorakenne: 1 tai 3 sivua.
  3. Muistathan tutustua myös toimitusehtoihin.
  4. Kokoa sisältö, jonka toivot verkkosivuille laitettavan. 
  5. Tarkasta vielä verkkosivun suunnittelun muistilistasta, mitä tulisi huomioida.
  6. Tee tilaus sivultamme, ja huolehdi sisällön toimittamisesta ohjeiden mukaisesti: anninkotisivukone@domain247.fi.
  7. Ensimmäinen versio yhdistyksen kotisivuista on edessäsi viimeistään 14 vrk:n kuluttua sisällön toimittamisesta. Hyväksy tai kommentoi.
  8. Kun olet tyytyväinen, hyväksy verkkosivu, ja anna lupa julkaisuun.

Paljonko maksaa kotisivujen teko?

Yhdistyksen esittelysivu (1 sivu) maksaa Annin Kotisivukoneen toteuttamana alkaen 150 €. Mikäli kaipaat isompaa kokonaisuutta, maksaa esimerkiksi 3-sivuisen verkkosivuston toteutus 350 €.

Vähimmäiskulut aloitusvuonna:

Sivuston toteutus (1 sivu) 150 €

Maksu webhotellista 26,76 €

Mahdollinen .fi -domainin hankintakulu 15 €

191,76 € (alv. 0 %)

2. vuoden kulut:

Maksu webhotellista 106,80 €

Domain-vuosimaksu 15 €

121,80 € (alv. 0 %).

Huomioithan, että kotisivut yhdistykselle voivat aiheuttaa kuluja myös sisältösi toteuttamiseen tai hankkimiseen liittyen, mikäli et pysty toteuttamaan sisältöä itse.

Lisätietoja verkkosivuston toteuttamista koskevista kustannuksista löydät artikkelistamme: Miten paljon WordPress-sivu maksaa?

Artikkelin on julkaissut kotimainen Domain247-hostingpalvelu, josta löydät sopivan webhotellin itsellesi olet sitten harrastaja, bloggaaja tai yrittäjä. Palvelemme sinua 24/7. Kuulumme kotimaisen Moment Ventures -konsernin Yritys247-perheeseen, joka tarjoaa yrittäjien arkea helpottavia palveluita muun muassa rahoituksen ja perinnän parissa.