Kotisivut yritykselle

Kaikki mitä sinun tulee tietää

Miten tehdä hyvät kotisivut yritykselle?

Katso referenssejä Domain247 tekemistä kotisivuista

Verkkotunnuksen eli domainin hankinta

Rakkaalla lapsella on kaksi nimeä: verkkotunnus ja domain. Verkkotunnuksen tarvitset aina, kun haluat tehdä verkkosivun. Se toimii sivustosi osoitteena, jotta sinne on helpompi löytää.Vielä tarkemman ja selkeän selityksen termeille löydät asiantuntija-artikkelistamme “Mitä eroa on domainilla, webhotellilla ja webbisivuilla?”Verkkotunnuksen haku alkaa haulla eli sinun täytyy tarkistaa, onko haluamasi verkkotunnus vapaana. Voit valita esim. fi- tai com-päätteisen domainin. Täältä pääset testaamaan ilman sitoumusta, onko toivomasi tunnus vapaana. Jos tunnus on vapaana voit varata sen itsellesi maksamalla vuosimaksun.Suosittelemme myös lukemaan artikkelin “Domainhaku – valitse täydellinen verkkotunnus ja erotu”.

Webhotellin valinta

Verkkosivusi tarvitsee kodin. Sitä varten on webhotellit, jotka ovat palvelimia. Yritykset, jotka tarjoavat verkkotunnuksia myyvät myös usein palvelintilaa, mihin saat verkkosivun asumaan. Näitä kutsutaan myös webhotelleiksi.

Voit ostaa tilaa samalta yritykseltä, mistä olet hankkinut verkkotunnuksen tai hankkia sen muualta. Voit lukea lisää webhotellin valinnasta artikkelistamme.

Webhotellin valinnassa täytyy ottaa huomioon sen koko. Jos et ole ihan varma, mitä tarvitset, voit aloittaa pienemmästä ja suurentaa sitä tarpeen mukaan. Domain247:n webhotellit ovat helppo päivittää suurempaan.

Yksi suosituimmista tavoista rakentaa verkkosivut on tehdä se WordPressin avulla. Koska se on niin suosittu, meillä on tarjolla siihen erikoisnopea palvelin. Jos jo alusta lähtien tiedät, että sivusi tullaan tekemään WordPressillä, valitse nimenomaan sille tarkoitettu webhotelli. Jos et ole varma, valitse tavallinen.

Alta löytyvältä verkkosivun tuotantoon liittyvällä videolla näet myös, miten webhotelli otetaan käyttöön.

Artikkelistamme voit lukea lisää WordPress-webhotelleista.

Kotisivun yritykselle ja sen suunnittelu

Kotisivun suunnitteluun liittyy kaksi vaihetta visuaalinen ja tekninen suunnittelu, jotka kulkevat käsi kädessä, jotta asiakas saa parhaan käyttökokemuksen.

Verkkosivuissa on tärkeää, että sen käyttäjä löytää helposti sen, mitä on etsimässä. Sen miettiminen on tärkeintä teet sitten verkkosivun itse tai teetät muualla. Mieti siis tarkkaan, mitä haluat käyttäjän tai asiakkaan sivuille tekevän.

Olemme tehneet muistilistan, joka helpottaa asioiden läpikäymistä ennen sivun tekemistä. Muistilistalta löydät tietoa mm. sivuston tarkoituksesta, kohderyhmästä ja oikeanlaisesta sisällöstä. Voit ladata sen täältä.

Visuaaliseen suunnitteluun on tärkeä miettiä, millainen on yrityksesi brändi ja jatkaa brändin tukemista myös verkkosivuilla. Jos tilaat sivuston mainostoimistosta tai freelancerilta, voit vaikkapa kerätä heille esimerkiksi sivuja, joista pidät ja värimaailmoja, mistä tykkäät.

Suosittelemme lukemaan artikkelin “Nettisivut yritykselle – mitä tulisi ottaa huomioon”.

Kotisivun tuotanto

Kun domain ja webhotelli on hankittuna, tiedät mitä sivulta haluat, on aika tuottaa sivu. Verkkosivun tuotannon mahdollisuuksia ovat:

  • mainos- tai muu alan toimisto
  • freelancer
  • itse tekeminen
Kun otat yhteyttä mainostoimistoon tai freelanceriin, on tärkeä kertoa miksi sivu tulee olemaan olemassa, mitä se sisältää ja kenelle se on tarkoitettu. Yllä mainittu muistilista auttaa sinua miettimään kaiken, mitä sinun täytyy kertoa.Freelancereita löydät vaikkapa Facebookin Yrittäjät-ryhmästä tai Nerot.fi -palvelusta. Myös domain247 tarjoaa yksinkertaisia sivustoja kilpailukykyiseen hintaan. Sillä pääset helposti alkuun, koska toimitusaika on vain 14 vuorokautta. Tutustu siis Annin Kotisivukoneeseen.Nykyään sivujen tekeminen itse on myös helppoa esimerkiksi WordPressin ja sieltä löytyvien valmiiden templatejen avulla. Domain247 suosittelee Elementorin käyttöä, jolla saa rakennettua sivut myös ilmaiseksi. Valitset vaan haluamasi pohjan ja muokkaat sivut drag and drop -tekniikalla. Elementorin käytöstä löytyy paljon selkeitä käyttöohjevideoita, joilla kuka tahansa onnistuu sivun tekemisessä.

Tee kotisivut yritykselle tunnissa

Videolla näytämme kädestä pitäen, miten teet yrityksellesi verkkosivut tunnissa käyttämällä WordPressiä ja valittua pohjaa eli templatea. Videolla myös opastetaan webhotellin hankinta.

Hakukoneoptimointi (SEO)

Kun sivustosi on valmis, on tärkeää, että käyttäjät tai asiakkaat löytävät sen. Maksettu mainonta on yksi keino, mutta hakukoneoptimointi on ilmainen ja tärkeä. Sillä tarkoitetaan sitä, kun käyttäjä etsii esim. Googlesta jotain käyttämällä hakusanaa ja eteen ilmestyy sivu täynnä linkkejä koskien kyseistä aihetta. Google tutkii  automaattisesti sivuja ja tuo tälle kokoomasivulle ne sivut paremmuusjärjestyksessä, missä sisältö eniten kohtaa kyseisen hakusanan. Tähän pystyy vaikuttamaan sivuston sisällöllä. Siihen voi vaikuttaa myös teknisillä tavoilla, mutta sisältö on iso osa hakukoneoptimointia.

Verkkosivun jokaiselle sivulle määritellään hakusana, jota käytetään optimoinnissa alla mainituin tavoin. Voit lukea kattavan artikkelin HubSpotin sivuilta englanniksi.

Tärkeimmät sisällössä huomioon otettavat asiat liittyen hakukoneoptimointiin:

  • Artikkelien/blogien otsikoiden tulee sisältää kyseisen sivun hakusana
  • Sivun url:ssa esiintyy ko. sivun hakusana.
  • Sivuston pääotsikko alkaa hakusanalla ja on nimetty tekniseksi H1 otsikoksi.
  • Hakusana esiintyy ensimmäisen 100 sanan sisällä.
  • Meta-otsikko ja -teksti ei sisältää hakusanan.
  • Kuvien nimi ja ALT-teksti sisältää hakusanan.
  • Käytä myös synonyymejä sivulla
  • Käytä hakusanaa suhteessa tekstin pituuteen. Käytä, mutta älä liioittele.
  • Lisää sekä sisäisiä että ulkoisia linkkejä
  • Mitä pidempi teksti, sitä parempi. Vähimmäismäärä 300 sanaa, artikkeleissa tavoittele lähemmäksi 2000 sanaa.
  • Google tykkää multimediasta ja bullet point -listauksista.

WordPressissä on mm. ilmaiseksi käytettävissä oleva Yoast-lisäosa, joka opastaa sinua tekemään hyvää hakusanaoptimointia. Se kertoo, mikä sivulla on jo hyvin ja missä voit vielä parantaa.

Hakukoneoptimointi on jatkuvaa tekemistä ja sitä voi aina parantaa. Jos aika eikä kiinnostus riitä, voit ostaa palvelun mm. freelancereilta. Mitä enemmän hän ymmärtää kyseistä alaa, sitä paremmin hän pystyy tekemään työnsä.

Mistä hakusanat tulevat?

Hakusanat kaikessa yksinkertaisuudessaan ovat sanoja, joita käyttäjät käyttävät, kun hakevat tietoa esim. Googlesta. Eli hakusanojen miettiminen on käyttäjälähtöistä. Mieti, millä sanoilla sinun sivustosi potentiaaliset kävijät palveluasi tai tuotteitasi hakevat.

Kun sinulla on idea hakusanoista, voit vielä tarkistaa ja vertailla sanojen hakuvolyymeitä erilaisten ohjelmien avulla. Hakuvolyymi tarkoittaa, miten monta hakua kyseisellä hakusanalla tehdään kuukauden aikana. Myös Googlella on hakusanasuunnitteluohjelma, joita voit käyttää apuna.

Kotisivut yritykselle ja niiden mittaaminen

Kun sivusto on valmis ja julkaistu, on kiinnostavaa tietää mistä ihmiset sivuille tulevat ja mitä he siellä tekevät. Erilaisten lukujen perusteella voit kehittää sekä sivustoasi että sen mainontaa.

Google Analytics 4 on ilmainen työkalu, jolla pystyt seuraamaan sivustosi liikennettä ja saat sen asennettua helposti lisäosan avulla. Jos tietotaitosi on laajempaa tai haluat palvelun ostaa, saat myös tietoa, miten monta kertaa jotain nappia klikataan tai lomaketta lähetetään.

Tämän lisäksi on mielenkiintoista seurata, millaisilla hakusanoilla sivustoasi haketaan ja millä sinne lopulta päädytään. Tämän tiedon kanssa voit kehittää sivustosi sisältöä. Googlelta löytyy myös tähän ilmainen työkalu Google Search Console.

Hintoihin lisätään kulloinkin voimassa oleva arvonlisävero.