sisältömarkkinointi

Sisältömarkkinointi – PK-yrityksen keino erottautua

Sisältömarkkinointi on markkinointitapa, jossa luodaan laadukasta sisältöä asiakkaiden tavoittamiseksi. Kohderyhmäsi tekee sitä todennäköisemmin ostoksia kanssasi, mitä arvokkaampaa tietoa onnistut heille johdonmukaisesti välittämään. Pienyritykset tulevat hyvän sisällön avulla huomatuksi myös suurempien joukossa. Lue artikkelista vinkit onnistuneeseen sisältöstrategiaan ja sisältömarkkinointiin.

Luo sisältöä, joka ratkaisee asiakkaan ongelman

Sisältömarkkinointi on eräänlainen epäsuora mainonnan muoto. Sen sijaan, että kehottaisit kävijääsi suoraan ostamaan tuotteesi, tarjoatkin sisältösi avulla tietoa, joka auttaa lukijaa ratkaisemaan ongelman, johon tuotteesi liittyy. Tuotat sisältöä kaikille potentiaalisille ostajille, riippumatta siitä, ovatko he vielä ostaneet sinulta tuotteita tai palveluita vai ei.

Sisältömarkkinointia pidetään tätä nykyä yhtenä kustannustehokkaimmista tavoista ohjata liikennettä verkkosivustollesi. Sisältösi saaminen näkyville ja lukijoiden tavoittaminen on vaativaa, sillä huomiosta kilpailevat myös lukuisat muut sisältöä tuottavat tahot.

Se, mihin kannattaa kilpailun keskellä keskittyä, on oman sisältösi arvo kohderyhmällesi. Listasimme alle muutaman esimerkin sisältömarkkinoinnista.

  • Kauneudenhoitoyritys luo blogiartikkelin kasvojen kotihoidoista, ja päättää blogin toimintakehotukseen, joka ohjaa lukijan yrityksen verkkokauppasivustolle.
  • Markkinointipalveluita myyvä yritys jakaa veloituksetta sivuillaan e-kirjaa, jossa käsitellään sähköpostikampanjoiden luomista, ja jonka lopussa on yhteystiedot lukijoita varten, jotka haluavat tietää lisää sähköpostimarkkinoinnin mahdollisuuksista omalle yritykselleen.
  • Sisustusyritys luo online-kyselyn, auttaakseen potentiaalisia asiakkaita tunnistamaan oman sisustustyylinsä. Tuloksien yhteydessä on suosituksen yrityksen omista, tyyliin sopivista palveluista ja tuotteista.

Tärkeää on, että sisältösi on tunnistettavissa. Yrityksen oma ilme sekä tapa ja tyyli viestiä on hyvä näkyä johdonmukaisesti sisältömarkkinoinnissakin.

Näin luot onnistuneen sisältöstrategian

Jotta sisältömarkkinointi alkaa tuottamaan myös myyntiä, tarvitset johdonmukaisuutta ja kärsivällisyyttä. Siinä auttaa, kun sisältöä ja sen tavoitteita on ensin mietitty kokonaisuutena.

  1. Määritä sisältömarkkinoinnin tavoitteet.
  2. Tunnista tärkeimmät KPI:t.
  3. Rajaa kohderyhmäsi ja sisältökanavasi.
  4. Määritä sisältöteemat.
  5. Luo julkaisuaikataulu.
  6. Luo sisältöä itse tai ulkoisen kumppanin avulla.
  7. Jaa sisältöä valitsemissasi kanavissa.
  8. Seuraa tuloksia.
  9. Tee tulosten pohjalta päätöksiä ja toista.

Mikä on hyvää sisältöä?

Sisältöteemojen ja yksittäisten aiheiden miettiminen kannattaa aloittaa asiakkaiden tarpeiden kartoittamisella. Vastaus kohderyhmäsi kiinnostuksenkohteista löytyy usein ihan päivittäisiä toimintoja seuraamalla tai alan trendeistä:

vastaako asiakaspalvelu toistuvasti samojen aihealueiden kysymyksiin?
minkä kategorian palveluista tai tuotteista on eniten kiinnostusta?
mitkä valikoimasi tuotteet trendaavat maailmalla ja mistä johtuen?
mitä Google-haku korostaa hakutuloksissa alasi parissa?

Onnistuneeseen sisältömarkkinointiin kuuluu olennaisesti kohderyhmäsi ja sisältökanaviesi tuntemisen lisäksi tulosten seuraaminen. Tarkastele, mikä toimii ja missä kanavassa.

Muistathan myös, että mikäli joku julkaisusi ei tuota toivottua tulosta, aina ei tarvitse toteuttaa uutta sisältöä vaan joskus riittää, että vanhaa sisältöä rikastutetaan tai editoidaan uudelleen.

Helppolukuinen sisältö kerää lukijoita

Sisältömarkkinoinnin tavoite on hyödyttää yritystäsi, luoda lisää liikennettä, myyntimahdollisuuksia ja saada uusia asiakkaita. Parhaiten esimerkiksi Googlessa esille pääsevät artikkelit, joissa on sekä pituutta että syvyyttä, helppolukuisuutta unohtamatta.

Laadukkaan ja pitkän sisältöartikkelin tekeminen vaatii enemmän aikaa tai rahaa, mutta sen vaikutus on pitkäkestoisempi. Pituudeltaan 1000 sanasta pidemmät artikkelit nousevat Googlessa näkyviin helpommin, sillä hakukoneella on enemmän tarttumapintaa, ja avainsanoja on tällöin artikkelissa monipuolisesti.

Sen lisäksi myös lukijoiden tulee arvostaa artikkeli lukemisen arvoiseksi, joten artikkelin muodolla ja sisällöllä on väliä.

Sisältömarkkinointi ja blogit – vinkit artikkelin kirjoittamiseen

Kiinnitä artikkelissa erityistä huomiota rakenteeseen. Otsikoiden ja alaotsikoiden lisääminen sisältöön on aina hyvä idea. Pitkässä sisällössä tämä tarve korostuu, sillä ne auttavat lukijoita navigoimaan artikkelissasi helposti, ja siirtymään nopeammin juuri heitä kiinnostaviin osiin. Otsikot ja alaotsikot osoittavat lukijalle myös visuaalisesti seuraavien kappaleiden tärkeyden, koska ne nostavat esiin keskeisiä käsitteitä ja tärkeimpiä tietoja.

Pidä mielenkiintoa yllä kuvien avulla. Artikkelistasi tulee entistä helppolukuisempi, jos kuvitat sen käyttämällä kaavioita, taulukoita, kuvia tai upotettuja videoita. Mikä vain tukee sisältöäsi ja toimii hyvin artikkelin lukemista rytmittämässä.

Mitä pidempi teksti on, sitä paremmin pääset syventymään aiheeseen. Lisää uskottavuutta tuovat muun muassa alan asiantuntijahaastattelut tai viranomaislähteiden lainaaminen. Kun teet yhteistyönä haastattelun alaasi liittyvän ammattilaisen kanssa, saat lukijaksesi varmasti myös hänen kontaktejaan.

Artikkeli tulisi myös optimoida hakukoneita varten. Hakukoneoptimointi eli SEO (search engine optimization) on prosessi, jolla pyritään auttamaan verkkosivustoa tai sisältöä sijoittumaan korkeammalle Googlessa. Artikkeleita varten on siis hyvä tehdä avainsanatutkimus, josta kerromme tarkemmin seuraavissa kappaleissa.

Avainsanatutkimus on tärkeä osa sisältömarkkinointia

Avainsanatutkimuksen avulla löydät aiheita, joista ihmiset ovat kiinnostuneita oppimaan lisää. Kun sisällössäsi esiintyy avainsanatutkimuksen kautta löytyneitä avainsanoja, parannat sijoitustasi myös hakukoneissa. Sisältösi näkyy, kun ihmiset tekevät hakuja avainsanojen yhdistelmillä, jolle olet optimoinut artikkelisi.

Avainsanatutkimus ei täysin riitä, sillä onnistuneeseen optimointiin kuuluu myös useita muita tekijöitä. Pääset lukemaan aiheesta lisää artikkelissamme 👉 Hakukoneoptimointi – näin parannat näkyvyyttäsi Googlessa.

Avainsanatutkimuksen SEO-työkalut

Saatavilla on monia työkaluja, jotka näyttävät tietyn avainsanan ja muiden siihen liittyvien avainsanojen hakumäärän. Googlen avainsanojen suunnittelutyökalu on yksi kätevimmistä, ja se onkin ylivoimaisesti luotetuin työkalu avainsanatutkimuksen toteuttamiseen.

Eri foorumeiden hyödyntäminen

Toinen tapa löytää trendaavia avainsanoja on etsiä esiin nousevia aiheita foorumisivustojen avulla. Sivustot, kuten Quora, saa yleensä paljon kysymyksiä aiheista, jotka ovat pinnalla eri kohderyhmien keskuudessa. Selaamalla sivustoa (tai muita foorumeita) voit löytää suosittuja aiheita, joista kirjoittaa, riippuen toimialastasi.

Luo artikkeleistasi somepostauksia, podcasteja ja infograafeja

Artikkelin linkin jakaminen sellaisenaan ei ole tehokkainta. Sen sijaan voit hyödyntää artikkelisi sisältöä, ja jakaa paloja siitä monessa eri muodossa.

Infograafi

Toiset rakastavat kuvien katsomista enemmän kuin tekstiä. Tästä syystä kannattaa luoda sopivista artikkeleista infograafeja, jossa esitetään tärkeimmät kohdat visuaalisesti (kuten tiedot ja tilastot). Kuvan alle voit lisätä linkin alkuperäiseen artikkeliin, jonka pohjalta infograafi luotiin.

Somepostaukset

Voit jakaa infograafit tai artikkelia tukevat fiiliskuvat somepostauksen yhteydessä, esimerkiksi Facebookissa, Twitterissä, Instagramissa ja LinkedInissä. Tämä lisää ihmisten mahdollisuuksia tykätä, kommentoida ja käydä artikkelissa.

Voit luoda omia kuvituksiasi helppokäyttöisten työkalujen, kuten Canvan, avulla. Canvalla on monia valmiita malleja avuksesi, mutta muista aina pitää mielessäsi brändisi visuaalinen ilme.

Podcast

Sinun ei tarvitse luoda podcastia tyhjästä. Sen sijaan voit tiivistää artikkelin podcastin muotoon tai tehdä artikkelin pohjalta vielä aihetta syventävän podcastin, jossa haastattelet esimerkiksi aiheen asiantuntijaa.

Makuja on monia. Oletko jo testannut, miten eri sisältömuodot toimivat sinun kohderyhmässäsi?

Onnistunut ja merkityksellinen sisältö

Onnistuneen ja merkittävän sisällön tunnistat ainakin näistä muutamasta alle listaamistamme tekijöistä.

Ihmiset etsivät sisältöäsi

Kuinka paljon sisältösi kerää lukijoita? Kun sisältösi tuo tasaisesti verkkosivuillesi liikennettä, tiedät että, olet onnistunut luomaan tarpeellista sisältöä. Ihmiset haluavat hyödyntää tekemääsi artikkelia, videota tai Instagram-julkaisua.

Sisältö on kohdennettu

Sisältömarkkinoinnin ensisijainen tarkoitus ei aina ole saada sisältöä leviämään, vaikka se ei koskaan huono asia olekaan. Tähtää enemmänkin siihen, että osaat kohdistaa viestisi juuri oikealle kohderyhmälle niin, että yhä uudet kävijät oppivat pitämään brändiäsi aiheen asiantuntijana.

Sisältömarkkinointi on parhaimmillaan myös lukijasuhteen aktiivista kehittämistä. Kun lukija saadaan vakuutettua siitä, että kauttasi saa syvällisempää tietoa häntä kiinnostavista aiheista, palaa hän mielellään sisältösi ja tuotteidesi pariin.

Artikkelin on julkaissut kotimainen Domain247-hostingpalvelu, josta löydät sopivan webhotellin itsellesi olet sitten harrastaja, bloggaaja tai yrittäjä. Palvelemme sinua 24/7. Kuulumme kotimaisen Moment Ventures -konsernin Yritys247-perheeseen, joka tarjoaa yrittäjien arkea helpottavia palveluita muun muassa rahoituksen ja perinnän parissa.