sosiaalisen median kanavat

Sosiaalisen median kanavat pienyrityksen markkinoinnissa

Sosiaalisen median kanavat tarjoavat tasapuolisen alustan niin monikansallisille brändeille kuin pienyrityksillekin oman osaamisen ja tuotteiden esittelemiseen sekä yhteydenpitoon asiakkaiden kanssa. Lue artikkelista mitä asioita yrityksen tulisi tietää ennen somemarkkinoinnin aloittamista, ja kuinka löytää oma kohderyhmä lukuisten kanavien joukosta.

Onko sosiaalinen media välttämätön markkinointikanava?


Sosiaalisen median kattavuus ja vaikuttamismahdollisuudet on mahdotonta sivuuttaa. Totuus on, että jos haluat lisätä yrityksesi näkyvyyttä tai tavoittaa uudet ja nykyiset asiakkaat, sinun tulisi harkita vähintään yhtä sosiaalisen median kanavaa säännölliseen markkinointiin tai kommunikointiin asiakkaiden kanssa.

Hyvä uutinen on se, että sosiaalisen median kanavat tarjoavat hyvin tasapuolisen pelikentän kaikenkokoisille yrityksille. Monikansalliset brändit ja pienyritykset saavat kanavissa samat mahdollisuudet esitellä tuotteita, palveluita, asiantuntijuuttaan ja brändiään. Mitä kekseliäämmin ja kohderyhmää puhuttelevasti, sen parempi.

Vaikka näyttäisi siltä, että aktiivisuus jokaisessa uudessa ja vanhassa sosiaalisen median kanavassa toisi eniten näkyvyyttä, olemassa olevia resursseja kannattaa käyttää tehokkaammin. 

Kun valitset strategisesti oikeat sosiaalisen median kanavat yrityksellesi, et käytä aikaasi epäolennaiseen, ja pääset markkinoimaan parhaimmin tuottavalle kohderyhmälle kanavissa, joissa he viettävät aikaansa. 

Sosiaalisen median strategian luominen auttaa sinua valitsemaan sopivimmat kanavat lukuisten vaihtoehtojen joukosta.

Tiesitkö, että meillä on Facebook-sivu, jossa jaamme yrittäjille mielenkiintoista sisältöä muutama kerran viikossa? Tykkää sivuistamme.

Miten sosiaalista mediaa voi hyödyntää?

Ei ole kauan aikaa siitä, kun sosiaalisen median hyödyntäminen liiketoiminnassa oli tuntematon käsite. Nykypäivänä yritysten on kannattavaa kasvattaa sosiaalisen median alustojen avulla tietoisuutta yrityksen tuotteista ja palveluista sekä olla tekemisissä yrityksen asiakkaiden, potentiaalisten asiakkaiden, kumppaneiden ja työntekijöiden kanssa.

Yritykset voivat hyödyntää sosiaalista mediaa moneen eri asiaan:

  • sisällön jakamiseen
  • liidien luomiseen
  • kaupankäyntiin
  • uusien asiakkaiden houkuttelemiseen
  • asiakaspalvelun tarjoamiseen
  • brändin tunnettuuden rakentamiseen

Pienet ja paikalliset yritykset voivat saada sosiaalisessa mediassa hyvän nosteen asiakkaan suosituksista, ja lisätä hyvällä sisällöllä verkkosivuston liikennettä. Kiinnostavalla sisällöllä saat viestisi leviämään ja tavoitat potentiaalisetkin asiakkaat.

Kohderyhmän sitouttaminen auttaa rakentamaan luottamusta, asiantuntijuutta ja tuomaan esiin brändisi persoonallisuutta. Tarvitset kuitenkin hyvän ja johdonmukaisen suunnitelman sisältösi levittämiseen sosiaalisessa mediassa. 

Sosiaalisen median kanavat tiedonlähteenä

Näkyvyys, brändin tunnettuuden kasvattaminen ja liidien generointi tulevat monelle ensimmäisenä mieleen sosiaalisesta mediasta. Kanavat tarjoavat kuitenkin useita eri tapoja olla yhteydessä asiakkaisiin ja potentiaalisiin sellaisiin sekä tärkeää tietoa kohderyhmästäsi.

Asiakaskohtaamisia ja analytiikkaa

  • Sosiaalisessa mediassa on lukuisia markkinointimahdollisuuksia. Hyödynnä useita eri formaatteja, kuten kuvat ja videot sekä ohjaa blogiin, kauppaan tai artikkeleihin.
  • Yrityksellä on mahdollisuus selvittää, missä tai minkälaisten asioiden keskuudessa kohderyhmäsi viettää aikaansa, ja kohdistaa markkinointia heille sen mukaisesti.
  • Hyödynnä eri kanavien keskustelut, avaa keskusteluja ja ohjaa niitä sekä toimi aihepiirin asiantuntijana. Kannusta positiiviseen keskusteluun tuotteistasi ja palveluistasi tai niihin liittyvistä aihealueista.
  • Sosiaalisen median kanavat ovat kattava tietolähde. Säännöllisesti analytiikkaa sekä kohderyhmäsi toimintaa seuraamalla, voit ymmärtää heitä ja heidän kiinnostuksenkohteita sekä toimintatapoja paremmin. 

Miten valita sopivin kanava somemarkkinointiin?

Ensimmäinen askel yrityksellesi sopivimman sosiaalisen median valitsemisessa on tunnistaa oma yleisösi. Kartoita tarkasti oman kohderyhmäsi ominaisuudet, vastaamalla esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin:

  • Millainen on tyypillinen asiakkaasi?
  • Onko asiakkainasi tiettyjä ikäryhmiä?
  • Ovatko he miehiä vai naisia?
  • Mikä on suunnilleen heidän tulotasonsa?
  • Mistä he ovat kiinnostuneita tuotteesi ja palvelusi ulkopuolella?

Käytä näitä tai muita asiaan liittyvien kysymyksien vastauksia pohjana, luodaksesi profiilin kohdeyleisöstäsi.

Määrittele tavoitteesi

Kun tiedostat kohderyhmäsi, on seuraavaksi hyvä määrittää markkinointisi tavoitteet. Yrityksen omistajana ensisijainen tavoitteesi on todennäköisesti kasvattaa myyntiä houkuttelemalla asiakkaita, mutta sosiaaliselle medialle on muitakin luovia tavoitteita. 

Jotkut brändit käyttävät sosiaalista mediaa brändin tunnettuuden lisäämiseen ja suhteiden luomiseen potentiaalisten ostajien kanssa, kun taas toiset käyttävät sosiaalista mediaa asiakastukeen.

Kun olet luomassa sosiaalisen median tavoitteita, tee luettelo sekä tyypillisistä että epätavallisista tavoista, joilla sosiaalinen media voisi toimia oman brändisi hyödyksi.

Löydä yleisösi oikealla kanavavalinnalla

Kun olet määrittänyt kohderyhmäsi ja tavoitteesi, on aika kartoittaa, mistä kanavasta kohderyhmäsi todennäköisemmin löydät. Kullakin alustalla on jokin käyttäjäryhmä korostuneena, ja tarkastelemalla kanavan demografisia tietoja, saat dataan pohjautuvaa tietoa siitä, onko kanava sopiva juuri sinun tavoitteitasi ajatellen.

Kannattaa myös pohtia, kuinka aktiivinen yleisösi on kyseisessä mediassa. Vaikka esimerkiksi nuorilla Facebook-käyttäjillä voi olla alustalla profiileja, he ovat yleensä aktiivisempia Instagramissa tai TikTokissa. Sitoutumisen lisäksi kannattaa tarkastella myös sitä, millä tavalla ihmiset alustaa käyttävät.

Tärkeimmät somealustat

Esittelemme alla lyhyesti eräitä tärkeimpiä sosiaalisen median kanavia, joiden avulla voit löytää kohderyhmäsi.

Instagram

Instagram on yksi nopeimmin kasvavista alustoista erityisesti nuorten keskuudessa. Instagram-markkinointi pohjautuu erityisesti valokuviin tai videoihin. Tämän johdosta alusta toimii todella hyvin visuaalisille yrityksille, kuten taiteeseen, ruokaan, vähittäiskauppaan ja kauneuteen liittyvään liiketoimintaan. 

Facebook

Facebook on aktiivisten käyttäjien suosituin sosiaalinen alusta maailmanlaajuisesti. Mitä aikuisempi kohderyhmäsi on, sitä todennäköisemmin tavoitat heidät sosiaalisen median kanavista juuri Facebookista.

Facebookissa on hyvä hyödyntää maksettua mainontaa, johon pääsee kiinni pienemmälläkin summalla. Tällöin tavoitat asiakkaasi laajemmin, ja pystyt kohdentamaan viestisi tarkemmin oikealle kohderyhmälle.

Facebookissa ei kannata panostaa ainoastaan sisältömarkkinointiin, sillä Facebook-arvostelut ja asiakaspalvelu ovat myös suosittuja toimintoja. Ihmiset pitävät siitä, että kynnys aloittaa keskustelu yrityksen kanssa on matala, ja lisätietoa on helposti ja nopeasti saatavilla. 

LinkedIn

LinkedIn on ainutlaatuinen kanava, koska sen tarkoitus on tarkasti määritelty. Ihmiset käyttävät LinkedIniä työnhakuun ja ammattimaiseen verkostoitumiseen. Tämän seurauksena alusta on hyödyllinen muun muassa

  • B2B-liidien luomiseen
  • yleiseen verkostoitumiseen sekä 
  • työntekijöiden rekrytointiin

Henkilökohtainen tilisi on se, mistä todellinen potentiaalisi löytyy. Social selling on valloillaan menestyksekkäästi nimenomaan LinkedInissä. 

Omalla sosiaalisen median aktiivisuudella voit nostaa yrityksesi ja palveluiden tunnettuutta, rakentaa luottamusta sekä tuoda asiantuntijuuttasi esiin. Seuraajien ja kontaktien joukosta löydät myös tällä tavalla tulevat asiakkaasi. He mitä todennäköisimmin kääntyvät asiantuntevan ja tutun tahon eli sinun puoleesi, kun ostotarpeita ilmaantuu.

TikTok

TikTokissa on suurimmaksi osaksi nuoria käyttäjiä. Alusta on hyödyllinen esimerkiksi 18–24-vuotiaita tavoiteltaessa, ja ylipäänsä bränditietoisuuden lisäämisessä.

TikTok tunnetaan lyhyistä videoistaan, ja se sopii parhaiten yrityksille, jotka haluavat tuoda kekseliäästi itseään esiin visuaalisin keinoin ja näppärin videoin. Kanava sopii hyvin esimerkiksi elintarvikkeiden, matkailun, kauneustuotteiden tai joidenkin palvelualojen markkinointikanavaksi.

YouTube

YouTuben käyttäjäksi ei tarvitse rekisteröityä, mikä mahdollistaa sen, että silmäpareja käyttäjien tarpeet ymmärtäville videoille riittää. Tämän seurauksena YouTubesta onkin tullut yksi suurimmista hakukonealustoista. 

Monet näistä hauista koskevat erilaisia informatiivisia opastusvideoita. Palvelualan yritykset, jotka voivat tarjota tämäntyyppistä sisältöä, toimivat hyvin tällä alustalla, elämäntapa- ja opetusvideoiden ohella.

Twitter

Twitter on toimiva alusta brändin tunnettuuden lisäämiseen. Mikäli liiketoimintasi liittyy esimerkiksi viihteeseen, urheiluun, politiikkaan tai markkinointiin, voit kerätä hyvän määrän suosiota ja sisältöösi sitoutuneita seuraajia.

Twitter käyttää hashtageja, jotka järjestävät keskustelut sanojen tai lauseiden alle. Hashtageja etsimällä saat selville, mistä ihmiset puhuvat, jotta voit luoda twiittejä osallistuaksesi suosittuihin keskusteluihin.

Koska Twitteriä käytetään usein tarjoamaan reaaliaikaisia ​​päivityksiä yleisölle, monet tuotemerkit hyödyntävät alustaa esimerkiksi tapahtumissa.

Pinterest

Pinterestiä käytetään sisällön tallentamiseen. Käytännössä se tarkoittaa, että valokuvia tai videoita kiinnitetään virtuaaliselle ilmoitustaululle. 

Pinterestin käyttäjistä suurin osa on naisia. Koska Pinterest on visuaalinen alusta, tarvitset laadukasta ja persoonallista grafiikkaa käyttäjien sitouttamiseen. Pinterestissä pärjäävät parhaiten tuotteet ja palvelut, jotka liittyvät muotiin, sisustukseen, urheiluun, ruokaan tai liikuntaan. 

Erilaiset reseptit, tyyli-ideat, valokuvat, askartelut ja tuunaukset ovat loistavaa sisältöä Pinterestiin. Sisällön tulisi kestää kulutusta, jotta se halutaan tallentaa myöhemmin katsottavaksi.

Kun olet päättänyt käyttämäsi sosiaalisen median kanavat, kannattaa keskittyä siihen, mitä ja kuinka usein julkaiset. Kohderyhmän tuntemus ja johdonmukaisuus ovat avaimet menestyksekkääseen sosiaalisen median markkinointiin.

Artikkelin on julkaissut kotimainen Domain247-hostingpalvelu, josta löydät sopivan webhotellin itsellesi olet sitten harrastaja, bloggaaja tai yrittäjä. Palvelemme sinua 24/7. Kuulumme kotimaisen Moment Ventures -konsernin Yritys247-perheeseen, joka tarjoaa yrittäjien arkea helpottavia palveluita muun muassa rahoituksen ja perinnän parissa.