Verkkokaupan kasvu jatkuu ja online-ostaminen on vakiinnuttanut paikkansa, sillä yhä useammat suorittavat ostoksensa suoraan jopa älypuhelimiensa kautta. Näille markkinoille haluavat päästä mukaan kaikki, mutta monella aloittelevalla verkkokauppiaalla ei ole aavistustakaan, mistä aloittaa. Hyvä uutinen on se, että verkkokaupan perustaminen ei ole koskaan ollut näin helppoa. Et enää tarvitse välttämättä ulkopuolista asiantuntijaa kaupan perustamiseen, sillä esimerkiksi verkkokaupan perustaminen WordPressiin saa alkunsa vain muutamasta klikkauksesta.
Miksi perustaa verkkokauppa juuri WordPressiin?
Noin neljännes kaikista internetin verkkosivustoista hyödyntää WordPressin sisällönhallintajärjestelmää, eikä syyttä. Maailman suosituimman verkkoalustan helppokäyttöisyys houkuttelee yhä useampia käyttäjiä, ja sen monipuolisten lisäosien avulla alustaa voi soveltaa vastaamaan käytännössä kaikkia tarpeita.
WordPress on erityisen hyödyllinen verkkokauppasivustoa rakennettaessa, koska se sisältää paljon verkkokaupalle sopivia, valmiita teemoja. Pääset käsiksi myös erilaisiin toiminnallisuuksiin, joilla voit rikastaa verkkokauppaasi, kuten tuotteiden esittelyt ja ostoskori. WordPress on joustava alusta, joka tarjoaa sinulle täydellisen hallinnan verkkosivustosi toimintaan ja siihen, miltä se näyttää. Kauppasi päälle voit lisätä myös blogin, foorumin tai muita tarvitsemiasi sivuja.
WordPressin suosio varmistaa myös sen, että alusta on jatkuvasti ajan tasalla ja siihen luodaan uusia ominaisuuksia käyttäjien tarpeiden mukaan. Löydät myös tietoa verkkoalustan ominaisuuksia sekä sivuston rakentamista koskien helposti verkosta. Useat käyttäjät sekä lukuisat materiaalit varmistavat sen, että mahdollisiin kysymyksiisi on jo vastaus valmiina verkossa.
Verkkokaupan perustaminen WordPressiin – mistä aloitan?
Ensimmäisiä asioita, joita tarvitset menestyvän kaupankäynnin luomiseen verkossa, on verkkokauppasi osoite eli domain sekä hostingpalvelu, joka takaa sinulle teknisesti moitteettomasti toimivan verkkokauppasivuston.
Domain eli verkkotunnus
Verkkotunnuksesi on verkkosivustosi www-alkuinen osoite, jonka avulla verkkokauppasi on löydettävissä verkosta. Yleinen suositus on, että verkkokauppaa perustettaessa domain on mahdollisimman lähellä brändisi nimeä sekä lyhyt ja mieleenpainuva.
Esimerkiksi Domain247-palvelussa voit tutkia vapaana olevia verkkotunnuksia ja rekisteröidä mieleisesi verkkotunnuksen itsellesi tai yrityksellesi. Fi-päätteisen verkkotunnuksen lisäksi saat halutessasi myös yleisimmät kansainväliset verkkotunnukset rekisteröityä, kuten com, net ja org. Verkkotunnuksen voit varata 1-5 vuodeksi kerrallaan.
Hostingpalvelu
Jotta potentiaaliset asiakkaasi löytävät verkkokauppasi, tarvitset myös palveluntarjoajan, joka isännöi verkkosivustoasi internetissä. Palveluntarjoaja huolehtii siitä, että verkkosivustosi latautuu nopeasti ja verkkokauppasi voi siten palvella useita eri ostajia samanaikaisesti. Valitessasi sinulle sopivinta palveluntarjoajaa, on kätevintä kallistua palvelun puoleen, joka mahdollistaa myös verkkokauppasi mahdollisen kasvun. Yksi suosituimmista hostingpalvelun muodoista on webhotelli.
WordPress-optimoitu webhotelli
Domain247:n WordPress-webhotelli on toteutettu palvelinratkaisulla, joka on optimoitu nimenomaan WordPressin käyttöä varten. Tämä tarkoittaa, että se parantaa sivustosi käyttäjäkokemusta, sillä sivusto latautuu nopeasti ja sen tietoturvasta on huolehdittu älykkäillä teknologiaratkaisuilla. Pääset halutessasi tutustumaan WordPress-webhotellin hyötyihin tarkemmin artikkelissamme WordPress-optimoitu webhotelli parantaa sivustosi suorituskykyä. Luonnollisesti WordPressille optimoitu palvelinratkaisu nopeuttaa myös WooCommercea, joka on WordPressin tarjoamista verkkokauppa-alustoista suosituin.
WooCommerce-verkkokauppa pystyyn parilla klikkauksella
Kuten jo alussa totesimme verkkokaupan perustaminen WordPressiin on mitä mainioin valinta verkkokauppiaalle. WordPressin suosituin verkkokauppa-lisäosa on WooCommerce, jonka pääset asentamaan verkkosivuillesi muutamalla klikkauksella. WooCommerce mahdollistaa melkein minkä tahansa artikkelin myymisen, joten se taipuu monenlaiseen liiketoimintaan verkossa, olipa kyseessä vaatekauppa, digitaaliset tuotteet, subscription-tuotteet tai online-tapaamiset.
WooCommercea pidetään yhtenä parhaista ratkaisuista, kun haluat rakentaa tai laajentaa verkkokauppasi nopeasti. Voit luoda blogiisi viiden tuotteen kaupan tai tehdä asiat isommin eli luoda verkkokaupan, joka sisältää tuhansia tuotteita. Lisäosa on veloitukseton ja se tukee rajattomasti eri tuotteita ja kävijöitä.
WooCommerce muuttaa siis perinteisen verkkosivustosi täysin toimivaksi verkkokaupaksi, jossa on kaikki käyttäjäystävällisen verkkokaupan ominaisuudet, kuten ostoskori ja mahdollisuus online-maksamiseen. Lisäosan toiminnoilla voit suunnitella maksuprosessisi, luetteloida tuotteita ja kokoelmia, seurata myyntiä sekä lisätä tuoteluokkia ja tunnisteita. WooCommercen sisäänrakennetut ominaisuudet tekevät ostoprosessista asiakkaillesi helpon ja stressittömän. Verkkokauppa-lisäosan avulla kauppias voi muokata ja kustomoida kaiken aina tuotesijoittelusta koko myymälän räätälöintiin.
Yksi tämän verkkokauppa-lisäosan parhaista puolista on se, että sekä aloittelijat että edistyneet käyttäjät oppivat käyttämään WooCommercea suhteellisen helposti. Käyttöliittymä on tarpeeksi yksinkertainen uusille tulokkaille, kun taas edistyneemmät palvelun kehittäjät voivat tehdä verkkokauppaan haluamansa mukautukset.
WordPressin teemat käyttöön verkkokaupassasi
Valitessasi WordPressin lisäosien valikoimasta verkkokauppa-lisäosan, varmistat, että pystyt hyödyntämään WordPressin ominaisuuksia kaupassasi. WooCommercen asennuksen voit tehdä suoraan hallintapaneelin kautta. Monet premium-luokan WordPress-teemat on tehty toimimaan täydellisesti nimenomaan WooCommercen kanssa. Kun olet päässyt rakentamisen alkuun, saatat edetessäsi todeta, että tarvitset muutaman lisäosan enemmän WordPressin kattavasta valikoimasta, jotta voit parantaa entisestään myymäläsi toimintoja.
Analytiikkatyökalu on kauppiaan paras tietolähde
Analytiikan tulisi olla yksi tärkeimmistä verkkosivustoja hallinnoivien käyttämistä työkaluista. Useimmat harrastajat eivät osaa, eivätkä koe analytiikkaan perehtymistä tärkeäksi, mutta tavoitteellista liiketoimintaa tehdessä tarvitset lukuja ohjaamaan päätöksiäsi bisnestäsi koskien.
WooCommercen käyttäjät pystyvät yhtenä tietolähteenä hyödyntämään kauppaan integroitua analytiikkatyökalua. Pääset sen avulla tutkimaan kokonaismyyntiä, keskimääräisiä tilausmääriä sekä muita menestyksestäsi kertovia suorituksia.
Tulevan verkkokauppiaan muistilista
Verkkokaupan luominen menestyväksi liiketoiminnaksi ei ole mikään pieni tehtävä. Vaikka verkkokaupan perustaminen WordPressiin sekä monet muut nykyteknologian tarjoamat mahdollisuudet ovat madaltaneet verkkokaupan perustamisen kynnystä, uusien ja pienien tuotemerkkien on myös vaikeampaa erottautua kilpailijoistaan. Listasimme alle muutamia vinkkejä aloittelevalle verkkokauppiaalle.
Asiakasymmärrys on avain tärkeimmän kohderyhmäsi löytämiseen
Hyvä asiakasymmärrys auttaa sinua löytämään uusia näkökulmia markkinointiin ja tuotekehitykseen, antaen sinulle mahdollisuuden myös erottautua kilpailijoistasi. Tulevien suuntausten seuraaminen ja asiakkaan tarpeiden ymmärtäminen auttaa yrittäjiä löytämään jopa uusia markkinoita. Monesti lopputuloksena saattaa olla kannattavinta keskittyä räätälöityihin tuotteisiin ja rajata markkinointi kapeammalle kohderyhmälle, suuren yleisön kosiskelun sijaan.
Rakenna brändiäsi
Verkkokaupan luominen mahdollistaa monia eri tapoja erottautua kilpailijoista. Se antaa sinulle avaimet hallita kaupan visuaalista ilmettä sekä asiakaskokemusta. Visuaalisella ilmeellä on merkitystä. Tuotteiden esittelymuoto muovaa asiakkaasi kokemusta brändistäsi ja antaa sinulle mahdollisuuden rakentaa luottamusta tuotteidesi äärellä. Mitä enemmän asiakas uskoo tuotteisiisi, sitä suuremmat mahdollisuudet sinulla on tehdä kauppaa, ja saada asiakas palaamaan luoksesi. Ainutlaatuisuutesi ansiosta brändisi vetoaa asiakkaisiin ja saa heidät palaamaan ostoksille aina uudestaan. Kun luottamus on saatu aikaiseksi, asiakas ei enää katso pelkästään hintaa vaan myös saamaansa palvelua ja laatua eli kokonaisuutta.
Asiakastietojen kerääminen
Kun asiakas tarkastelee tuotteitasi verkkokaupassasi, sinulla on mahdollisuus pyytää heidän sähköpostiosoitettaan ja kysellä kiinnostuksenkohteista. Sähköpostilistaa rikastuttamalla pystyt hyödyntämään jälleen uutta kanavaa, jota kautta pystyt kertomaan uusista tuotteista, kampanjoista ja muista asiakkaitasi aidosti kiinnostavista aihealueista.
Kohtaa asiakas aina uudelleen
Sinun ja verkkokaupassasi käyneen asiakkaan uutta kohtaamista ei tarvitse odotella verkkokauppasivustolla. Sinulla on mahdollisuus tavoittaa kävijäsi uudelleen, markkinoimalla sosiaalisen median alustoilla ja Googlessa uudelleenkohdistusta hyödyntäen. Uudelleenkohdistus on markkinointistrategia, jonka avulla voit luoda räätälöityjä mainoksia ihmisille, jotka ovat aiemmin käyneet sivustollasi. Henkilöt, jotka tavoitat uudelleenkohdistuksen kautta ovat tärkeä kohderyhmä, sillä brändisi ja tuotteesi ovat heille jo tuttuja. Kynnys ostopäätöksen tekemiseen ei ole niin korkea kuin asiakkaan kohdatessa täysin tuntemattoman toimijan.
Perusta verkkokauppa
Oletko valmis ottamaan askeleen kohti verkkokaupan tuomia mahdollisuuksia? Tutustu tarkemmin verkkokauppiaille räätälöityyn palvelupakettiimme täällä. Mikäli omaat jo verkkosivuston, joka on toisella palveluntarjoajalla, hoidamme myös veloituksetta sivustosi siirron palveluumme.
Artikkelin on julkaissut kotimainen Domain247-hostingpalvelu, josta löydät sopivan webhotellin itsellesi, olet sitten harrastaja, bloggaaja tai yrittäjä. Palvelemme sinua 24/7. Kuulumme kotimaisen Moment Ventures -konsernin Yritys247-perheeseen, joka tarjoaa yrittäjien arkea helpottavia palveluita muun muassa rahoituksen ja perinnän parissa.