Hyvät verkkokauppa-alustat tarjoavat kaupankäynnin mahdollistamisen lisäksi ominaisuuksia, jotka tukevat liiketoimintasi pyörittämistä ylipäänsä. Uusimmassa artikkelissa käymme läpi, mitä verkkokauppa-alustalta tulisi vaatia, jotta se tukisi verkkoliiketoimintaasi mahdollisimman kattavasti.
Mikä on verkkokauppa-alusta?
Verkkokauppa-alusta on ohjelmisto, joka mahdollistaa kaupallisen osto- ja myyntiprosessin verkon kautta. Alustojen kautta saat käyttöösi muun muassa hakuominaisuuden, jonka avulla asiakkaat voivat löytää tietyn tuotteen valikoimastasi, ostoskoriominaisuuden, jonka kautta he voivat hallita tilaustaan sekä kassatoiminnon.
Jotkut alustat tarjoavat tehokkaiden verkkokauppaominaisuuksien lisäksi mahdollisuuden integroitua yleisiin liiketoimintatyökaluihin, jolloin yritys voi keskittää toimintansa tiettyyn paikkaan, ja hoitaa näin liiketoimintaa sujuvammin.
Verkkokauppa-alustaa valitessa tulisi kirkastaa kaupan tavoitteet etukäteen sekä valita alusta, joka sopii parhaiten juuri omiin tarpeisiin, unohtamatta kaupankäynnin turvallisuuteen liittyviä seikkoja.
Parhaimmat verkkokauppa-alustat mahdollistavat kasvun
Olitpa sitten laajentamassa kivijalkakauppaa, etsimässä uutta ratkaisua vanhan tilalle tai perustamassa liiketoimintaa tyhjästä, verkkokauppa-alustalla on valtava vaikutus yrityksesi kannattavuuteen ja vakauteen.
Aloittaessasi verkkoliiketoimintaa, yksi parhaista vinkeistä on, että valitset verkkokauppa-alustan, joka on skaalautuva, ja mahdollistaa pitkän aikavälin kasvun. Valintasi vaikuttaa niin asiakkaiden kuin työntekijöidesi tyytyväisyyteen. Pidä siis huoli, että valintasi johdosta tarjoat:
- helpomman ostoprosessin ja käyttäjäystävällisen ostokokemuksen asiakkaillesi
- sujuvat työkalut päivittämiseen ja muokkaamiseen sekä kattavat mahdollisuudet sivustosi markkinointiin työntekijöillesi
Verkkopalvelusi ja -kauppasi kasvu on varmastikin tavoitteesi, joten pidä huoli, että se on mahdollista. Kuinka paljon liikennettä odotat sivustollesi? Jos olet vasta aloittamassa, on ymmärrettävää, että sinun ei välttämättä tarvitse ensin huolehtia siitä, kuinka verkkokauppasi palvelee suuria määriä asiakkaita. Entä sitten kun palvelusi saavuttaa nimeä ja asiakkaita on yhä enemmän?
Yksi esimerkki skaalautuvasta ratkaisusta on Domain247:n WordPress-webhotelli, jonka kautta saat WordPress-sivustosi käyttöön yhden suosituimmista verkkokaupan mahdollistajista, WooCommerce-lisäosan. Webhotellin paketit pitävät huolen siitä, että voit vaihtaa palvelupaketin sisältöä vastaamaan nykyistä tarvettasi milloin vain.
WordPress-webhotellien LiteSpeed-palvelinratkaisu taas varmistaa, että käyttäjäkokemus on moitteeton, vaikka kävijämäärät kasvavat kasvamistaan. Joustavuutta on löydyttävä, jotta kauppasi pystyy käsittelemään liikennehuippuja ilman, että verkkokauppasivustosi kaatuu.
Tärkeimmät kriteerit verkkokaupan valintaan
Verkkokauppa-alustan valintaan vaikuttavia tekijöitä ovat muun muassa tuotteiden määrä, kohderyhmä sekä itse palveluun liittyvät ominaisuudet ja lisäpalvelut. Kerrataan vielä muutamia tekijöitä, jotka parhaimmat verkkokauppa-alustat pitävät sisällään.
Verkkokauppiaan muistilista
- Valitse alusta, joka on helppo ottaa käyttöön.
- Varmista, että verkkokauppa on helppo luoda ja navigointi on yksinkertaista.
- Valitse mieluiten alusta, joka on integroitavissa muihin olemassa oleviin järjestelmiisi ja markkinointikanaviisi.
- SEO-ystävällinen alusta on paras kaverisi, kun kasvatat palveluasi. Kun ostajat etsivät tiettyä tuotetta tai palvelua, heidän pitäisi olla helppo löytää yrityksesi.
- Mobiiliystävällinen palvelu on välttämätöntä, sillä mobiiliostoksista on tullut yhä yleisempää.
- Huomioi raportointimahdollisuudet. Verkkokauppasi on (tai tulee pian olemaan) tuottoisa, joten on tärkeää seurata myymäläsi suorituskykyä.
- Verkkokauppa on täysin digitaalinen, ja jos olet uusi alalla, kannattaa pitää huoli, että palveluntarjoajan asiakaspalvelu on luotettava ja hyvin tavoitettavissa.
- Muista myös tutkia, tukeeko alusta maksutapoja, joita olet suunnitellut käyttäväsi.
- Ennen kuin sitoudut alustaan, laske, mitä verkkokaupan ylläpitoon liittyvät kustannukset tulevat konkreettisesti olemaan. Mikään ei ole täysin ilmaista.
Viitteitä hyvin toimivasta alustasta saat luonnollisesti muilta verkkokauppiailta. Eniten käytettyjä verkkokauppa-alustoja ei ole valittu ilman syytä, vaan ne ovat palvelleet verkkoliiketoimintaa harjoittavia yrittäjiä parhaiten.
Suosituimmat verkkokauppa-alustat
Paytrail on toteuttanut viime vuosien aikana verkkokauppa-alustat parhausjärjestykseen arvottavan raportin. Tutkimuksen tarkoitus on tuoda verkkokauppiaiden oma ääni esiin, ja saada heiltä näkemyksiä ja kokemuksia, jotka auttavat niin ensi kertaa alustoja valitsevia henkilöitä kuin vaihtoa suunnittelevia verkkokauppiaitakin.
Kyselytutkimukseen osallistui vuonna 2021 jopa 845 verkkokauppiasta. Tutkimusten vastausaika oli 8.-21.4.2021. Vastaajista merkittävä osa eli kolmannes sai vähintään 80% liikevaihdostaan verkkokaupan kautta. Mukana vastaajissa oli myös henkilöitä, jotka vasta suunnittelevat verkkokaupan perustamista.
Verkkokauppa-alustaansa tyytyväisten vastaajien käytössä oli useimmin WooCommerce, Vilkas, MyCashflow, Shopify tai oma alusta.
Alustojen paremmuusjärjestys – Paytrail 2021
- WooCommerce (19 % vastanneista verkkokauppiaista)
- ePages/Vilkas (15 % vastanneista verkkokauppiaista)
- Shopify (12 % vastanneista verkkokauppiaista)
- MyCashflow (11 % vastanneista verkkokauppiaista)
- Clover Shop (5 % vastanneista verkkokauppiaista)
Tutkimuksen mukaan WooCommerce pysyy suosittuna vuodesta toiseen, joten selkeästi verkkokauppayrittäjät ovat tyytyväisiä mahdollisuuksiin, mitä se kaupankäyntiin tuo. Seuraavissa kappaleissa tutustutaan ykköspaikan lunastaneen WooCommercen ominaisuuksiin hieman tarkemmin.
WooCommerce on WordPress-käyttäjän varma valinta
WooCommerce on ilmainen WordPressin lisäosa. Sen avulla voit muuttaa WordPress-verkkosivuston kätevästi verkkokaupaksi. WooCommerce on täysin yhteensopiva WordPress-sivustosi toimintojen kanssa. Lisäosan avulla lisäät sivullesi helposti tuotteita, ostoskorin ja erilaisia kassatoimintoja.
WooCommerce tarjoaa monia hyödyllisiä ominaisuuksia, kuten:
- tilausten seurannan
- työkalut asiakkaan sitouttamiseen
- toimitustilan päivitykset
- varastonhallinnan
- ym.
WooCommercea on tunnetusti helppo käyttää, ja se sopii myös aloitteleville sivuston omistajille. Se tarjoaakin WordPress-sivuston omaaville vertaansa vailla olevan yhteensopivuuden ja joustavia mahdollisuuksia.
Sujuva integrointi
WordPressin ja WooCommerce-laajennuksen välinen yhteys on selkeästi yksi WooCommercen etu. WordPress on erittäin suosittu, koska se on niin mukautuva ja toimiva. WordPress valitaan, koska se tarjoaa monen mielestä parhaan perustan kaikenlaisille sivustoille.
WordPress on nopea, turvallinen ja helppokäyttöinen. Yhteensopivuus olemassa olevien WordPress-teemojen ja WooCommerce-teemojen välillä tekee integroinnista erittäin sujuvan. WooCommerce on perinyt kaikki WordPressin vahvuudet, ja ne tekevätkin verkkokauppa-alustasta luotettavan sekä käyttäjille että kauppiaille.
Verkkokaupan sisältö on tärkeä osa markkinointia
Sisältö on tärkeä osa verkkokaupan markkinointia, myynnin optimointia sekä hakukoneoptimointia. Yhdessä WordPress ja WooCommerce tarjoavat laajan valikoiman sisällönhallintavaihtoehtoja, mukaan lukien bloggaaminen, laskeutumissivut, sähköpostimarkkinointi ja tuotekuvaukset.
WooCommercen kanssa yhteensopivat SEO-laajennukset, kuten Yoast WooCommerce SEO, helpottavat verkkokauppiaiden sisällön optimointia hakuja varten.
Sisäänrakennettu analytiikka kertoo asiakkaistasi
WooCommercessa on sisäänrakennettu analytiikka. Arvokas ominaisuus tulee tarpeeseen, sillä mitä enemmän tiedät asiakkaistasi ja tavasta, jolla he ovat vuorovaikutuksessa myymäläsi ja sen tuotteiden kanssa, sitä parempi.
WooCommerce tarjoaa laajan valikoiman analytiikkamahdollisuuksia selkeästi ja intuitiivisesti, joten pääset helposti tutkimaan, mitä kaupassasi tapahtuu. Lisäksi WooCommerce on yksinkertaista integroida ulkoisiin analytiikkapalveluihin, kuten Google Analyticsiin.
Skaalautuvuus mahdollistaa kasvun
WooCommerce sopii pienille ja suurille. Se skaalautuu kätevästi, palvellen tuotevalikoimaa muutamasta tuotteesta useisiin tuhansiin, ja ostajia aina muutamasta päivässä satoihin ostajiin sekunnissa. Kun verkkosivustosi kasvaa, kasvavat myös verkkokauppasi toiminnallisuudet.
WooCommerce on tehty myyntiin
Yksi WooCommercen eduista on, että se on suunniteltu myyntiä vauhdittamaan. Se sisältää kaiken, mitä uusi verkkokauppayrittäjä tarvitsee toimiakseen.
- Yli 100 maksuyhdyskäytävää, jotka ovat helposti integroitavissa kauppaasi.
- Useita kuljetus- ja toimitustapoja.
- Taustaohjelmat muun muassa varastonhallintaan, hyvityksiin, tilausten hallinnoimiseen, ja sähköpostien hallintaan.
- Pääset valitsemaan omasi tuhansista ilmaisista ja mobiiliystävällisistä WooCommerce-teemoista tai luomaan mukautetun teeman, kun haluat myymälällesi ainutlaatuisen ilmeen.
- Voit hyödyntää lukuisia ohjeistuksia ja oppaita, jotka tarjoavat tarvittavat vinkit jokaiselle aloittelevalle verkkokauppiaalle.
Edellä mainitut ominaisuudet tekevät verkkokaupastasi täydellisesti myyntiin valmiina olevan kauppapaikan, ja mikä parhainta, WooCommerce-verkkokaupan perustaminen WordPressiin saa alkunsa vain muutamasta klikkauksesta.
Artikkelin on julkaissut kotimainen Domain247-hostingpalvelu, josta löydät sopivan webhotellin itsellesi, olet sitten harrastaja, bloggaaja tai yrittäjä. Palvelemme sinua 24/7. Kuulumme kotimaisen Moment Ventures -konsernin Yritys247-perheeseen, joka tarjoaa yrittäjien arkea helpottavia palveluita muun muassa rahoituksen ja perinnän parissa.