verkkosivun optimointi

Verkkosivun optimointi kasvattaa liikennettä ja konversioiden määrää

Kun olet käyttänyt aikaa, ja mitä luultavimmin myös rahaa, verkkosivujen rakentamiseen, toivot varmasti myös kävijöiden löytävän sivun ja viettävän siellä aikaa. Verkkosivun optimointi takaa ensiluokkaisen käyttökokemuksen vierailijoillesi. Hyvän optimoinnin ansiosta sivustosi on SEO-ystävällinen ja helppokäyttöinen. Toimenpiteet kasvattavat klikkejä, ja sitä kautta konversioiden määrää. 

Mitä verkkosivun optimointi pitää sisällään?

Sivuston optimointi on jatkuva prosessi. Se on erilaisiin testauksiin ja toimenpiteisiin perustuva strategia, jonka tavoitteena on parantaa verkkosivustosi tehokkuutta ja löydettävyyttä, ja auttaa sitä kautta käyttäjiä navigoimaan sivustollasi vaivattomammin. 

Verkkosivun optimointi koostuu useasta eri osa-alueesta. Optimoinnin kautta varmistat muun muassa, että kävijät löytävät helposti aloitussivun, tuotesivut ja muut verkkosivuston keskeiset elementit, joiden avulla edesautat heidän viihtymistään verkkosivuston parissa.

Optimointiprosessi voi pitää sisällään parannuksia teknologiaan, mobiilioptimointia, kävijäliikenteen analysoimista, hakukoneoptimointia sekä oman liiketoimintamallin kirkastamista ja verkkosivuston navigaation sekä ostopolkujen muokkaamista mallia tukevaksi.

Hyvä verkkosivusto on turvallinen

Yksi hyvin optimoidun sivun tunnusmerkki on se, että se on nopea. Sivuston tulisi olla nopea millä tahansa laitteella, jolla käyttäjä yrittää sitä käyttää. 

Toinen tärkeä ominaisuus on, että sivusto on turvallinen, ja se suojaa kävijöiden tietoja heidän vieraillessaan sivustollasi. Jos käyttäjä saa varoituksen, että sivustosi ei ole suojattu, hän saattaa poistua, eikä tunne oloaan tarpeeksi mukavaksi palatakseen uudestaan. 

Hyvä verkkosivusto on myös mobiiliystävällinen. Sen tulisi näyttää ja toimia hyvin mobiililaitteissa, sillä suurin osa käyttäjistä selailee sivustoja mobiililaitteilla. 

Optimoinnissa ei myöskään tulisi unohtaa hakukoneoptimointia (SEO), joka varmistaa, että sivuston sisältö ja tekninen toteutus on tehty hakukoneystävälliseksi, jotta mahdollisimman moni kävijä löytäisi sivusi kilpailijoiden joukosta.

Miksi optimointi on tärkeää?

Optimoitu verkkosivusto parantaa sivustosi löydettävyyttä, helpottaa kaupankäyntiä sekä kasvattaa mahdollisuuksia erottautua kilpailijoista positiivisesti. 

Jokaisella sivustosi vierailijalla on odotus sujuvasta asioinnista sivuillasi. Jos sivustosi esimerkiksi latautuu hitaasti, käyttäjät poistuvat ja etsivät tietoa tai tuotteita muualta. 

Riippumatta siitä, mikä sivustosi tavoite on, ei ole toivottavaa, että kävijät vain piipahtavat sivuillasi. Optimoitu verkkosivusto lisää käyttömukavuutta, ja nostaa sitä kautta myös konversioprosenttia.

Verkkosivun optimoinnin hyödyt

Verkkosivuston optimointi voi auttaa yritystäsi

  • lisäämään konversioiden määrää
  • parantamaan brändin näkyvyyttä
  • kasvattamaan liikennettä ja tuloja
  • parantamaan käyttökokemusta
  • parantamaan brändin mainetta

Yksinkertaisilla muutoksilla pääsee jo pitkälle. Pystyt ehkäisemään esimerkiksi kävijöiden nopeaa poistumista sivuilta pelkästään nopeamman verkkosivuston avulla.

Käyttäjien poistuessa syystä tai toisesta sivuilta nopeasti, vaikeuttaa se tavoitteisiin pääsemistä. Sen sijaan, mitä kauemmin kävijät sivustollasi viihtyvät, sitä paremmin he tutustuvat brändiisi ja tuotteisiisi, ja mitä todennäköisemmin tekevät sivustolla myös toimenpiteitä, joita toivot heidän tekevän.

Sivuston optimointi on tärkeää myös siksi, että se parantaa löydettävyyttä hakukoneiden avulla. Pelkästään sivuston nopeus on yksi tekijä, joilla esimerkiksi Google arvottaa hakutulossijoitusta. Varmista siis, että sivustosi on teknisesti kunnossa, ja sisältö tehty hakukoneystävälliseksi.

Hyvä optimointistrategia kattaa useita eri osa-alueita

Suunnitelmalliseen optimointistrategiaan tulee sisältyä useita eri osa-alueita, kuten

  • SEO
  • analytiikka
  • UX ja tuotesuunnittelu
  • verkkokehitys
  • verkkosivujen sisältö (copywriting)
  • konversio-optimointi (CRO)

Näillä osa-alueilla tehtävien parannusten avulla, verkkosivusi pyritään tekemään tehokkaammaksi ja tuottavammaksi, jotta se voi tarjota parhaan käyttökokemuksen sivustosi vierailijoille.

Oikein tehtynä pienetkin muutokset tuottavat valtavia tuloksia.

Verkkosivuston optimoinnissa on usein kyse pienistä tarkennuksista useisiin eri verkkosivuston osiin. Muutokset saattavat vaikuttaa pieniltä parannuksilta yksinään, mutta yhdessä niillä on huomattava vaikutus sivustosi orgaanisiin hakutuloksiin sekä käyttökokemukseen.

Mistä sivuston optimointi kannattaa aloittaa?

Verkkosivuston optimointi kannattaa aloittaa oman verkkosivun tavoitteiden tarkemmasta tarkastelusta. Verkkosivuston tavoitteet vaihtelevat riippuen yrityksen tyypistä, kohderyhmästä ja toiminnasta, jonka kohderyhmän toivotaan tekevän. 

Toivottu toiminta (konversio) voi olla ostotapahtuma, lomakkeen täyttäminen tai artikkelin lukeminen. Haluttu konversio voi myös olla tietyn toiminnan suorittaneiden ihmisten lukumäärä.

Valitse optimointistrategiasi tavoitteiden mukaan

Eri liiketoiminnoilla on erilaiset tavoitteet, joita varten optimointia halutaan tehdä. Kun tavoitteet ovat selvät, valitaan oleelliset osa-alueet, joita parantamalla tavoitteisiin pääsyä voidaan tehostaa.

Etapit tehokkaasti toimiviin verkkosivuihin

  • Tutki käyttäjiä ja heidän toimintatapojaan.
  • Paranna ostopolkuja.
  • Paranna käyttökokemusta esimerkiksi A/B-testauksen avulla.
  • Panosta mobiilikokemukseen.
  • Tee avainsana-analyysi ja hyödynnä sitä sisällössä.
  • Rakenna parempia backlinkkejä.
  • Optimoi sivustosi sisältö.
  • Nopeuta verkkosivustoasi.
  • Pakkaa ja optimoi kuvat.
  • Huomioi varmuuskopiointi.
  • Testaa ja dokumentoi muutokset.

Kun olet tunnistanut tarpeesi ja tavoitteesi, sinun tulisi kartoittaa oman sivustosi kehityskohdat ja laatia suunnitelma siitä, kuinka näitä elementtejä voitaisiin testata sekä parantaa konversioiden kasvattamiseksi.

Esimerkiksi kotisivu on usein arvokas alue A/B-testien tekemiseen, koska suuri osa verkkosivuston liikenteestä saapuu tälle sivulle ensin. On tärkeää, että kävijät ymmärtävät heti, mitä yritys tarjoaa, ja että he löytävät tiensä klikkaamalla eteenpäin.

Linkit muilta arvostetuilta sivustoilta taas saattavat auttaa sivustoasi parantamaan asemaa orgaanisesti. Etsi yhteistyömahdollisuuksia, tiedota tekemisistäsi tai luo arvokasta tietoa markkinasta sekä ole vuorovaikutuksessa brändisi kannalta tärkeisiin toimijoihin. Sitä kautta voit saada muita sivustoja ohjaamaan kävijöitä myös omalle sivullesi.

Optimointitoimenpiteiden tekeminen on kuitenkin aika turhaa, mikäli et ulota tekemistäsi myös kuvien optimointiin. Kuvien pakkaaminen niin, että kuvan laatu ei kärsi, on olennainen osa laajempaa optimointistrategiaa. 

Yhteenveto – mitattavia etuja optimoinnin avulla 

Verkkosivuston optimointi tarjoaa parhaimmillaan monia mitattavissa olevia liiketoimintaetuja, jos se tehdään oikein. 

Optimointiprosessin tulisi olla jatkuva. Tehdyt toimenpiteet parantavat verkkosivuston tehokkuutta, jolloin kävijäliikenne saadaan muunnettua sähköpostin tilaajiksi, lukijoiksi tai maksaviksi asiakkaiksi. 

Parempi tehokkuus puolestaan johtaa parempaan tulokseen asiakashankinnassa ja liikennettä luovissa kampanjoissa, kuten verkkohauissa, Google AdWordsissa, sosiaalisessa mediassa ja sähköpostimarkkinoinnissa.

Optimoinnilla parannetaan myös verkkosivuston löydettävyyttä hakukoneiden kannalta. Perimmäisenä tavoitteena on nostaa keskeisten hakutermien sijoitusta hakutuloksissa.

Suunnitelmallinen sisältömarkkinointi ja sivuston hakukoneystävällinen copywriting parantavat orgaanista näkyvyyttä.

SEO:n ydin on edelleen laadukkaan sisällön tuottaminen, ja asiaankuuluvien avainsanojen käyttö. Tee avainsana-analyysi sekä kilpailijaseuranta huolella, ja valitse yrityksellesi oleellisimmat hakusanat, joilla haluat kilpailla. Seuraa, testaa sekä mittaa onnistumistasi, ja tee tarvittavia muutoksia, sillä myös SEO on jatkuvaa työstämistä kaipaava prosessi.

Sivustolla viihtyminen kertoo onnistuneesta optimoinnista

Yksi tärkeimmistä asioista on kuitenkin huonon käyttökokemuksen minimoiminen. Googlen algoritmipäivityksistä on tulkittavissa, että sivustollasi viihtyminen on yksi asia, joka vaikuttaa hakutulossijoituksiin. 

Sivuston viihtymiseen vaikuttaa se, että teknologia on kunnossa, navigointi on helppoa, ja kävijäsi löytävät etsimänsä asiat sivulta vaivattomasti ja nopeasti.

Jos käyttäjät viipyvät sivustollasi pidempään verrattuna kilpailijoihin, näet verkkosivustosi mitä luultavimmin korkeammalla myös hakutulossijoituksissa. 

Mitä toimenpiteitä sitten päätätkin sivustollasi toteuttaa, tee ne järjestelmällisesti ja ajatuksella. Verkkosivun optimointi vaatii tavoitteiden määrittelyä. Kun sivuston tavoitteet ovat selkeät, on helpompi priorisoida, ja valita sopivimmat toimenpiteet, joilla tavoitteisiin pääsyä edesautetaan. 

Muista myös määrittää mittarit, ja seurata, tuottavatko optimointitoimenpiteet haluttua tulosta vai tarvitaanko lisää testausta sekä toimenpiteitä.

Artikkelin on julkaissut kotimainen Domain247-hostingpalvelu, josta löydät sopivan webhotellin itsellesi olet sitten harrastaja, bloggaaja tai yrittäjä. Palvelemme sinua 24/7. Kuulumme kotimaisen Moment Ventures -konsernin Yritys247-perheeseen, joka tarjoaa yrittäjien arkea helpottavia palveluita muun muassa rahoituksen ja perinnän parissa.