Hakukoneoptimointi eli SEO (search engine optimization) on prosessi, jolla pyritään auttamaan verkkosivustoa tai sisältöä sijoittumaan korkeammalle Googlessa. Jos etsit pitkäikäisyyttä ja kustannustehokkuutta digitaalisen markkinoinnin saralla, hakukoneoptimoinnin tuomia hyötyjä ei kannata ohittaa. SEO ei ole vain halvempaa kuin maksettu mainonta, sen vaikutukset ovat myös pitkäikäisempiä.
Mikä on maksetun mainonnan ja hakukoneoptimoinnin ero?
Tärkein ero hakukoneoptimoinnin ja maksetun mainonnan välillä on se, että hakukoneoptimointiin sisältyy “orgaaninen” sijoitus, mikä tarkoittaa, että sinun ei tarvitse maksaa näkyvyydestäsi Googlen hakutuloksissa. Toisin sanoen hakukoneoptimointi tarkoittaa online-sisällön optimointia, jotta Googlen kaltaiset hakukoneet näyttävät sen sivun yläosassa, kun joku etsii tuotteita tai palveluita hakukoneen kautta.
Esimerkki. Henkilön kirjoittaessa Googlen hakukenttään “gluteeniton pizza”, hän todennäköisesti etsii reseptiä, ainesosia ja ohjeita sen valmistamiseksi. Ne tahot, jotka ovat kirjoittaneet artikkelin gluteenittoman pizzan valmistamisesta, haluavat hakijan löytävän juuri heidän artikkelinsa. Jotta artikkeli löytyy, vaatii se hyvää sijoitusta, lukuisten muiden verkkosivustojen yläpuolelle, joissa on gluteenittoman pizzan reseptejä.
Helppoa hyvän orgaanisen sijoituksen hakeminen ei ole, mutta juuri siitä SEO-markkinoinnissa on kyse. Pääseminen ensimmäisten hakutulosten joukkoon vaatii sisällöltäsi ja verkkosivultasi useita eri asioita, mutta kun olet tehnyt työsi hyvin, Google katsoo artikkelisi hyödylliseksi, ja nostaa sen mielellään hakijoiden eteen. Maksetun mainonnan avulla voit saada hakutuloksesi ensimmäiselle sivulle silloin kun haluat, mutta nimensä mukaisesti, se maksaa.
Hakukoneoptimoinnin avulla asiakkaiden tietoisuuteen
Internetin käyttö kasvanut ja yhä useammat kävijät tekevät ostoksensa verkkokaupoissa, katsovat elokuvia verkossa sekä käyvät kokouksissaan Zoom-alustaa hyödyntäen. Asiakkaasi ovat siis verkossa, mutta kohtaavatko he sinut ja palvelusi siellä?
SEO voi aluksi tuntua turhalta, sillä tekemäsi työ ei näy heti. Johdonmukaisen tekemisen myötä voit kuitenkin alkaa näkemään kasvua kävijäliikenteessäsi sekä hakutulossijoituksissasi jo muutaman kuukauden kuluttua.
Hakukoneoptimointi – tärkeimmät työkalut
Kun hakukoneoptimointi eli SEO tulee puheeksi, suositellaan edelleen ensimmäisenä kirjoittamaan paljon sisältöä, jotta Google saa enemmän tarttumapintaa, mutta laadukas ja teknisesti hakukoneystävällinen sisältö on se, jolla pääset erottumaan muista.
Hakukoneoptimointi toistaa siis tiettyjä laadullisia sisältöperiaatteita sekä vaatii määrättyjen teknisten osa-alueiden ymmärtämistä, jotta hyvä sijoitus hakutuloksissa on mahdollista saavuttaa. Koostimme alle muutamia tärkeimpiä työkaluja, jotka hakukoneoptimointiin kuuluvat, ja joiden avulla pääset rakentamaan omaa SEO-strategiaasi.
Avainsanat käyttöön
Avainsanat ovat sanoja, sanayhdistelmiä tai lauseita, joita haetaan eri hakukoneissa, kuten Googlessa. Ne ovat tärkeässä osassa, kun verkkosivustosi sijoitusta määritetään. Käyttämällä sellaisia sanoja sisällössäsi, joilla kohderyhmäsi tutkimuksesi mukaani hakuja tekee sekä käyttämällä niitä oikean määrän, oikeissa paikoissa (kuten otsikoissa), näet sivusi nousevan hyviin sijoituksiin.
Avainsanastrategia on muuttunut paljon vuosien varrella. Jossain vaiheessa parhaimpiin tuloksiin pääsi vain viljelemällä paljon avainsanoja ja julkaisemalla paljon sisältöä, mutta Googlen silmissä tällainen lähestymistapa on muuttunut roskasisällöksi. Nykyään sisältösi on oltava hyödyllinen, avainsanojen käyttö monipuolista, ja avainsanat on sovitettava sisältöön mahdollisimman luonnollisesti. Googlen tavoite on näyttää hakutuloksissa laadukasta sisältöä, ei avainsanoilla rikastettua täytesisältöä.
Metatiedot
Metatiedot ovat kiistatta suorin tapa houkutella hakua tekevä henkilö verkkosivustollesi, sillä metatiedot ovat yksi ensimmäisistä asioista, jotka sekä Google että potentiaaliset kävijät näkevät.
Googlen käydessä sivustoja läpi, ovat metatiedot heidän tarkistusluettelossaan, kuten URL-osoitteetkin. Metatiedot koostuvat sivun otsikosta sekä lyhyestä esikatselurivistä jotka näet hakutuloksissa, kun haet Googlesta joitain. Metatietoihin kannattaa tiivistää olennaiset avainsanat sekä kuvaus sivulta löytyvästä sisällöstä.
Linkitykset sivustollesi
Yksi tärkeä tekijä, joka vaikuttaa sijoitukseesi on käänteisten linkkien hankkiminen. Tämä tarkoittaa sitä, että joku toinen verkkosivusto ohjaa linkin avulla kävijöitä sinun sisältöösi. Tämä auttaa näyttämään Googlelle, että sisältösi on niin laadukasta, että sinne ohjataan ihmisiä jopa muilta sivustoilta. Samalla se on luonnollisesti mahdollisuus saada uusia kävijöitä sivullesi, muilta luotettavilta verkkosivuilta.
Voit saada linkkien kautta ohjauksia sivuillesi yksinkertaisesti kirjoittamalla kiinnostavaa sisältöä. Mitä parempi sisältö ja mitä tarkemmin vastaat henkilöiden hakua, sitä todennäköisemmin muutkin viittaavat sivustoosi aihealuetta käsiteltäessä. Voit myös itse vaikuttaa muualta tulevien kävijöiden määrään, joko yhteistyökumppaneiden, somen tai kaupallisten tahojen kautta. Suosittuja tapoja ovat esimerkiksi:
- yhteistyö vierasbloggaajan kanssa
- aihealueesi kysymyksiin vastaaminen sivustoilla, kuten Quorassa
- jaettavan sisällön, kuten videoiden ja infografiikan, luominen
- alan kontaktien hyödyntäminen ja sisällön jakaminen sosiaalisessa mediassa
suositukset
UX eli käyttäjäkokemus
Sivustosi käyttäjäkokemus saattaa vaikuttaa paljonkin SEO-tuloksiin. Jos verkkosivustosi käyttöliittymä ei käyttäjäystävällinen ja helppo, on kävijän vaikea tehdä mitään merkittävää verkkosivustollasi. Olethan sinäkin esimerkiksi sivustosi kanssa huomioinut, että verkkoliikenteestä yhä suurempi määrä on mobiililaitteella surffailua?
Pääset alkuun paremman käyttäjäkokemuksen luomisessa jo muutaman vinkin avulla:
- varmista sivuston nopea latautuminen
- poista huonot käänteiset linkit (linkit epäluotettaviksi arvioidulta verkkosivustolta)
- selkeytä sivustokarttaa ja yksinkertaista tarvittaessa URL-rakennetta
Kaikki nämä tekniset vinkit voivat olla merkittävässä osassa, kun tähdätään korkeampiin hakutuloksiin.
Kirjoita sisältöä ennen kaikkea ihmiselle – käyttäjäystävällisyys edellä
Teknisten konstien sijaan SEO-ystävällinen sisältö on ihmisille tehtyä. Kyse on yleisön tuntemisesta ja heidän haluamansa sekä tarvitseman sisällön tarjoamisesta. Ensisijainen tavoitteesi tulisi aina olla tarpeellisen tiedon tarjoaminen, ja se tapahtuu vain kirjoittamalla kiinnostavaa sisältöä. Luonnollisesti mukana olevat avainsanat voivat sitten nostaa jo valmiiksi informatiivista ja arvokasta sisältöäsi.
Linkitä käyttäjäystävällisesti
Kerroimme aikaisemmin linkkien tärkeydestä hakulistauksen kärkipaikoista taistellessa. Myös niiden yhteydessä kannattaa huomioida käyttäjä itse. Aina ei ole kyse siitä, miten parhaiten saisit muualta ohjattua kävijät oman sisältösi äärelle, niiden lisäksi sisäiset linkitykset sekä arvokasta ja luotettavaa lisätietoa tarjoavat ohjaukset sivustosi ulkopuolelle tukevat sisältösi merkityksellisyyttä.
Vastauslaatikko eli Featured Snippet
Nykypäivän SEO:sta puhuttaessa on nostettava esiin myös vastauslaatikko eli Featured Snippet. Se on tekstikatkelma sivultasi, jonka Google näyttää, jopa ennen ensimmäistä hakutulosta.
Mikäli sivusi sisältö vastaa lyhyesti ja ytimekkäästi selailijan hakukenttään syöttämään kysymykseen, saatat päästä iloitsemaan ykköspaikan sijaan SERP 0 -sijoituksesta eli todellisesta ykköspaikasta. Onnittelut, olet onnistunut luomaan Googlen mielestä erityisen relevanttia sisältöä! Featured Snippet -paikka orgaanisissa hakutuloksissa mahdollistaa enemmän klikkejä ja näkyvyyttä, toistaen samalla Googlen tavoitetta saada olennainen ja arvokas tieto hakua tekevälle henkilölle, mahdollisimman helposti.
SEO on jatkuva prosessi
Hakukoneoptimoinnin tulisi olla jatkuvaa. Se ei aina tarkoita uuden sisällön luomista vaan esimerkiksi vanhan sisällön parantamista hakukoneystävällisemmäksi sekä tiedon lisäämistä aihealueesi pariin alateemojen avulla.
Sisällön tarkastamiseen on tarjolla useita eri työkaluja, kuten esimerkiksi SEMrush- ja Yoast. Jo pelkästään vanhan sisällön päivittäminen voi kasvattaa merkittävästi kävijäliikennettäsi, joten yritä tehdä sisällöistäsi mahdollisimman ikivihreää, jotta päivittäminen sujuu helpommin ajan myötä.
Jatkuva kilpailu muiden sivustojen kanssa tarkoittaa, että työtä riittää. Monelle pienyrittäjälle aika tuntuu olevan haaste, vaikka hakukoneoptimointi tarjoaa mahdollisuuksia pitkäikäiseen näkyvyyteen.
Mikäli oma osaaminen tai aika ei riitä, on hyvä miettiä, olisiko tämä osa-alue, johon kannattaa ottaa ulkopuolinen taho apuun. Huomioithan ulkopuolista asiantuntijaa valitessa, että solmit sopimuksen, jossa huolehditaan SEO:n ajantasaisuudesta pitkäjänteisesti, tai jossa annetaan sinulle itsellesi tarvittava koulutus, jonka avulla pystyt seuraamaan ja reagoimaan muutoksiin kävijäliikenteessä tai hakusijoituksissasi.
Seuraavaksi voisit lukea saavutettavuudesta.
Artikkelin on julkaissut kotimainen Domain247-hostingpalvelu, josta löydät sopivan webhotellin itsellesi olet sitten harrastaja, bloggaaja tai yrittäjä. Palvelemme sinua 24/7. Kuulumme kotimaisen Moment Ventures -konsernin Yritys247-perheeseen, joka tarjoaa yrittäjien arkea helpottavia palveluita muun muassa rahoituksen ja perinnän parissa.