pienyrittäjän kotisivu

Pienyrittäjän kotisivu – millaiset kotisivut pienelle yritykselle?

Pienyrittäjän kotisivu ei auta ainoastaan mainostamaan ja myymään tuotteita, vaan sen avulla erotut myös kilpailijoista haluamallasi tavalla. Artikkelissa käymme läpi millaiset kotisivut pienelle yritykselle sopivat, mitä asioita suunnittelussa tulisi ottaa huomioon, ja minkälaisin kustannuksin pienen yrityksen kotisivut ovat hankittavissa.

Tärkeimmät etapit verkkosivuston suunnittelussa

Yritysten kotisivujen avulla asiakkaat saavat kaipaamansa tiedon nopeasti eteensä. Monet internetin selailijat etsivät nimenomaan tietoa, ja haluavat informaatiota yrityksestä ennen ostopäätöstä. 

Tämä tekee yrittäjän kotisivuista yhden tärkeimmistä kanavista tiedon jakamiseen, uskottavuuden rakentamiseen sekä erottumiseen kilpailijoista. 

Kotisivun suunnittelu pienyrittäjälle 

Kun suunnittelet verkkosivustoa, on tunnistettavissa muutama askel, jotka jokaisessa suunnitteluprosessissa on hyvä käydä läpi. 

  1. Kartoita verkkosivustosi tavoitteet.
  2. Määrittele myyntilupauksesi.
  3. Tunnista kohderyhmäsi.
  4. Valitse verkkotunnus ja hostingpalvelu.
  5. Valitse verkkosivun tekijä (tai tee itse).
  6. Pohdi visuaalisen ilmeen tunnusmerkit (värit, tekstityypit, kuvat).
  7. Luo sisältöä verkkosivustolle.

Mikä on verkkotunnus?

Verkkotunnus eli domain on verkkosivustosi osoite, ja tarvitset sen (sekä webhotellin), jotta verkkosivustosi näkyy verkossa.

Lue lisää: Domain – valitse täydellinen verkkotunnus ja erotu

Mitä pienyrittäjän verkkosivujen tulisi sisältää?

Pienyrittäjän kannattaa valita verkkosivuston koko omien resurssien, tavoitteiden ja budjetin mukaisesti. Pääsy markkinoille avautuu jopa yhden sivun sisältävän käyntikorttisivuston avulla. 

Alustaa valitessasi on hyvä huomioida, että sivustoa on mahdollisuus kehittää ja laajentaa, myöhempien tarpeiden mukaan.

Kotisivujen rakenne

Listasimme alle yleisimmät sivut, jotka useimmista tavoitteellisista verkkosivustoista löytyvät.

  • Etusivu
  • Tietoja yrittäjästä/yrityksestä
  • Palvelut ja tuotteet
  • UKK/FAQ-sivu 
  • Arvostelut/referenssit-sivu
  • Yhteydenottosivu
  • Blogi
  • Ajankohtaista
  • Tietosuojakäytännöt
  • Palveluehdot -sivu
  • Sivustokartta
  • “Sivua ei löydy” -sivu

Kuten aikaisemmin mainitsimme, jo yhden tai muutaman sivun verkkosivuilla saat oman jalansijasi kilpailijoiden keskuudessa. Verkkosivun sisältöä ja sivuja voit lisätä liiketoimintasi kehittyessä sekä tarpeiden tarkentuessa.

Kotisivut pienelle yritykselle – 3 sivun verkkosivut

On kolme sivua, jotka monet luokittelevat koko verkkosivuston tärkeimmiksi sivuiksi, joten ne kannattaa myös olla ensimmäiset sivut, jotka rakennat ja julkaiset.

  • kotisivu/etusivu
  • palvelu-/tuotesivu
  • yhteystietosivu

Etusivu

Etusivu on monesti laskeutumissivu kaikenlaisille vierailijoille. Se on paikka, jossa vierailijat voivat päättää, minne he haluavat navigoida verkkosivustollasi. 

Etusivu antaa käsityksen verkkosivustosi sisällöstä ja yrityksestäsi. Tämä on sivu, jonka useimmat ihmiset näkevät ensimmäisenä, ja sen tulisi kertoa kaikille, kuka olet ja mitä yrityksesi tekee.

Etusivun sisältö

Voit sisällyttää etusivulle tietoja yrityksestäsi. Esimerkiksi yleiskatsaus yrityksestäsi ja tarjoamistasi palveluista sekä tuotteista on hyvä alku. Voit myös korostaa mitä tahansa ominaisuuttasi, joka erottaa sinut kilpailijoistasi, ja yksinkertaisesti kertoa, kuinka voit auttaa potentiaalisia asiakkaitasi.

Tämän aloitussivun sisällön tulee olla tarpeeksi kiehtova vangitakseen vierailijoiden huomion muutamassa sekunnissa. Etusivusi tulisikin olla hyvin suunniteltu, latautua nopeasti ja näyttää ammattimaiselta. 

Tietoa tuotteista tai palveluista

Tuote- tai palvelusivulle voit listata oleelliset tiedot valikoimastasi. Aloita sivu kuvaavalla yhteenvedolla tämän sivun sisällöstä. Jos myyt useita tuotteita, ja sinulla on kattavat tiedot jokaisesta tuotteesta, harkitse tuotteiden jakamista luokkiin, ja linkin lisäämistä niiden tuotesivuille.

Tuote- tai palvelusivun sisältö

  • Kirjoita esittely saatavilla olevista tuotteista.
  • Lisää lyhyet kuvaukset kustakin tuotteesta.
  • Lisää mahdolliset linkit tuotesivuille, jotka sisältävät lisätietoja.
  • Kerro, mitä asiakas voi odottaa ostaessaan näitä tuotteita?
  • Kerro, miksi asiakkaiden tulisi ostaa kyseiset tuotteet juuri sinulta?

Yhteystiedot-sivu

Yhteydenottosivu on erittäin tärkeä osa yrittäjän verkkosivustoa, sillä vierailijoilla saattaa olla kysyttävää yrityksestäsi tai he tarvitsevat apua palveluita tai tuotteita koskien. 

Yhteydenottosivun sisältö

Aukioloaikojen, sähköpostin, puhelinnumeron ja osoitteen antaminen osoittaa, että olet palveluvalmiina kävijöitä varten. Voit myös jakaa sosiaalisen median tilisi tällä sivulla vierailijoiden seurattavaksi. 

Monet yritykset haluavat käyttää yhteydenottolomaketta, sähköpostiosoitteen sijaan, turhan roskapostin estämiseksi.

Pienyrittäjän kotisivu – käyntikorttisivut 

Yksisivuinen verkkosivusto sisältää vain yhden sivun, ja sitä kutsutaan monesti käyntikorttisivustoksi.

Toisin kuin perinteisillä, monisivuisilla verkkosivustoilla, sillä ei ole sisäisiä lisälinkkejä muille sivuille, kuten yhteystiedot-sivu, palvelut tai blogi, joihin yleensä navigoidaan valikon linkkien kautta. 

Käyntikorttisivustolla voi olla useita eri tarkoituksia. Yhden sivun verkkosivut sopivat hyvin esimerkiksi 

  • pienyrityksille
  • henkilökohtaiseksi verkkosivuksi
  • portfolioksi
  • yhden tuotteen promootioon
  • tapahtumasivuksi

Monet pitävät yhden sivun asettelusta sen selkeän ja suoraviivaisen esitystavan, nopeamman latausajan ja helpomman ylläpidon vuoksi. Lisäksi sivun voi luoda hyvinkin moderniksi ilmeeltään. 

Ylläpitäminen on helppoa

Käyntikorttisivustoa on helppo ylläpitää. Kuten aina, verkkosivustoille tulee ajan kanssa korjattavaa, lisättävää tai poistettavaa, mutta käyntikorttisivustoissa tieto on kaikki yhdellä sivulla. 

Tämä on erityisen kätevää verkkosivustojen omistajille, jotka eivät pidä verkkosivujen päivittämisestä tai eivät katso heillä olevan aikaa siihen. 

Jos verkkosivustosi on tehty WordPressillä, osaa sivua päivittää kuka tahansa WordPressiin tutustunut tekijä. Yhden sivun päivittäminen toki sujuu pikaisilla neuvoilla nopeasti, oli taitotasosi verkkosivujen suhteen mikä tahansa.

Annin Kotisivukone – helppo tapa saada kotisivut nopeasti

Kun sinulla itselläsi ei ole aikaa tutustua verkkosivujen rakentamiseen, tai haluat käyttää aikasi muuhun liiketoiminnan osa-alueeseen, on käytännöllistä palkata ulkoinen ammattilainen verkkosivuja toteuttamaan.

Verkkosivujen tekijä rakentaa sivuston puolestasi, toimittamistasi sisältömateriaaleista.

Domain247 – Annin Kotisivukone

Domain247:n kautta saatava palvelu toteuttaa kotisivut pienelle yritykselle kahdessa eri koossa (1 tai 3 sivua). Sinä toimitat sisällön, ja me toteutamme sivut valmiiksi käyttöösi. 

Sivulla tulee olemaan keräämäsi ja toimittamasi kuvat sekä logo, haluamasi tekstit ja valitsemasi värimaailma.

  • Kotisivujen hinta alkaen 150 €
  • Toimitusaika maksimissaan 2 vkoa
  • Sivut yrityksesi väreillä
  • Toimita sisältö – me rakennamme sivun valmiiksi
  • Voit päivittää sivua tulevaisuudessa itse

WordPress-sivut tehdään Elementor-editorilla, joten voit päivittää sivuja itse tai antaa päivitystyön myöhemmin kenelle tahansa, joka osaa käyttää WordPressiä. Sivustosi sijaitsee kotimaisen ja luotettavan hostingpalvelun, Domain247:n, palvelimilla.

Näin tilaat kotisivut 

Annin kotisivukoneen tilaus- ja toimitusprosessi on mietitty valmiiksi, ja koostettu helpoksi kokonaisuudeksi.

  1. Valitse ensin webhotelli. Tähän tarkoitukseen sopii aluksi parhaiten WordPress-Starter.
  2. Valitse sivustomallien avulla sinulle sopiva rakenne: 1 tai 3 sivua.

Yhden sivun verkkosivut   
Kolmen sivun verkkosivut

  1. Lataa avuksi ilmainen verkkosivun suunnittelun muistilista.
  2. Kokoa sisältömateriaali verkkosivuille laitettavaksi. Ohjeet löydät sivuiltamme (alaosasta).
  3. Tutustu myös toimitusehtoihin huolellisesti.
  4. Täytä sivulta löytyvä tilauslomake, ja toimita verkkosivujesi sisältö erikseen osoitteeseen anninkotisivukone@domain247.fi.
  5. Saat ensimmäisen version sivustostasi maksimissaan 14 vrk:n kuluttua sisältömateriaalin toimituksesta. Kommentoi tai hyväksy.
  6. Hyväksy valmis verkkosivu, ja anna julkaisulupa.

Paljonko kotisivut maksaa?

Mikäli päätät toteuttaa verkkosivut itse, kannattaa silti huomioida muutamia kustannuksia, jotka kuuluvat jokaiseen verkkosivuprojektiin. Hyviä vinkkejä koskien verkkosivuprojektin kustannuksia, saat aikaisemmasta artikkelistamme.

Lue lisää: Miten paljon WordPress-sivusto maksaa?

Esimerkit verkkosivuston kustannuksista – Annin Kotisivukone

Pienyrittäjän kotisivun ei tarvitse olla kustannuksiltaan korkea. Listasimme esimerkiksi kuluja Domain247:n kautta toteutetusta verkkosivuprojektista. 

Minimikokonaiskulu ensimmäisenä vuonna:

Sivuston tekeminen 150 €
webhotelli 26,76 €
mahdollinen .fi-domainin hankinta 15 €

191,76 € (alv. 0 %)

Kulut toisena vuonna
webhotelli 106,80 €
domainin vuosimaksu 15 €

121,80 € (alv. 0 %).

Muita kuluja ovat mahdolliset sisältösi toteuttamiseen tai hankkimiseen kuuluvat kustannukset.

Tutustu tarkemmin, mitä toimittamasi sisällön tulisi pitää sisällään (toimitettava materiaali), ja tee tilaus Annin Kotisivukoneelle helposti, sähköisen lomakkeen kautta.

 Artikkelin on julkaissut kotimainen Domain247-hostingpalvelu, josta löydät sopivan webhotellin itsellesi olet sitten harrastaja, bloggaaja tai yrittäjä. Palvelemme sinua 24/7. Kuulumme kotimaisen Moment Ventures -konsernin Yritys247-perheeseen, joka tarjoaa yrittäjien arkea helpottavia palveluita muun muassa rahoituksen ja perinnän parissa.